čtvrtek 23. prosince 2010

Jak vyzrát nad triangulací

Před časem jsem u jednoho projektanta terénních úprav řešil drobnou úlohu s nesprávným vykreslováním vrstevnic. Jednalo se o podobný povrch vytvořený pouze z povinných spojnic. Za povinné spojnice jsme zvolili návrhové linie.

Z obrázku je patrné, že průběh vrstevnic není úplně ideální. Kužely v rozích by měly vypadat trochu jinak. Příčina je ve způsobu triangulace, kdy se některé hrany trojúhelníků samy promítají nevhodným směrem. Naštěstí řešení je docela jednoduché.

1) Necháme si zobrazit povrch se stylem "Pouze trojúhelníky". Tento styl umožňuje editaci hran.

2) Vybereme povrch a v ribonnu na kartě Upravit zvolíme Upravit povrch > Vyměnit hranu.

3) Jednotlivě určíme všechny hrany, které je potřeba otočit, aby v rozích vytvořily kužele.

4) Zkontrolujeme přes styl s vrstevnicemi...


Ještě drobnou poznámku. Hustota triangulace v obloucích se nastavuje délkou vzepětí pro sečny v dialogu při vytváření povinných spojnic.


Závěrem bych Vám chtěl popřát klidné prožití vánočních svátků, už žádný hon na dárky a ježdění kolem dokola na přeplněných parkovištích obchodních center a také určitě poděkovat za přízeň, kterou jste našemu blogu tento rok věnovali.

Samozřejmě si neodpustím jednu skoro vánoční třešničku na konec :)

Těšíme se v příštím roce...

pondělí 13. prosince 2010

Vzpomínáte na SimCity?

Na Autodesk Labs (vývojářská dílna Autodesku) je opravdu živo. Po posledně představeném Subassembly Composeru pro editaci podsestav koridoru se objevila další zajímavá aplikace pro tvorbu 3D virtuálních měst - Project Galileo. Podrobnosti se dočtete na našem CAD Studio blogu, dovolím si jen doplnit poutavé video, na co všechno se můžeme těšit.

Lehce připomínám, že terénní podklad pro podobnou vizualizaci jste si schopni připravit v C3D exportem do formátu DEM (Digital Elevation Model).

Druhou možností je pak v AutoCADu Map 3D (včetně C3D) vytvořit rastrový model povrchu tzv. GeoTIFF.

Jen tu příšeru, co všechno rozdupala, tam nenajdete :).

úterý 7. prosince 2010

Testujte nový editor podsestav

Na Autodesk Labs se objevila zkušební verze interaktivního editoru vlastních podsestav pro tvorbu koridoru. Je to aplikace, o kterou bojuji už strašně dlouho, a tak mě tato zpráva velmi potěšila.

Jedná se o samostatný program, který pomocí poměrně zdařilého grafického rozhraní umožňuje uživateli vytvořit vlastní podsestavy a ty potom přes formát .PKT (znáte už u CZ silničních podsestav) naimportovat do AutoCADu Civil 3D.

Pro lepší představu se podívejte na následující video jak vytvořit obrubu:

A jak upravit opěrnou zeď:

Ovládání je trochu pro hračičky, ale vypadá to, že si Autodesk vzal to nejlepší z dosavadních podobných aplikací na trhu. Subassembly Composer je zatím v plenkách, chybí tam tolik očekávaná tvorba tvarů (shape), další konstrukční příkazy a podmínky, ale pokud se jeho funkce rozšíří, tak se máme skutečně na co těšit a Civilu 3D se otevírají úplně nové možnosti. Držím palce i u nohou...