neděle 24. dubna 2011

Mobilní AutoCAD už nejen pro sadaře

Nové technologie mě baví a AutoCAD WS mezi ně určitě patří. Jedná se o bezplatnou verzi CAD editoru podporujícího formát DWG a DXF (zatím ve 2D). CAD výkresy ale i obrázky a PDF soubory je možné (po uploadu na server Autodesku) prohlížet a upravovat z prostředí internetového prohlížeče (PC/Mac), sdílet s ostatními uživateli, publikovat z AutoCADu, prohlížet historii revizí ale hlavně používat je na mobilních mašinkách. Donedávna existovala tato aplikace pouze pro majitele hraček od jedné skoro neznámé ovocnářské firmy, ale tento týden se objevila novinka v podobě podpory operačního systému Android. Tímto se AutoCAD WS otevírá daleko širšímu spektru uživatelů a nedočkavci si ho mohou stahnout přímo z Android Marketu.

Abyste si udělali rychle představu, jak jednoduše to celé funguje, přidal jsem pár videoukázek.

AutoCAD WS obecně

AutoCAD WS bez připojení na internet

AutoCAD WS a funkce sdílení v reálném čase aneb kdo chytí druhý kurzor, má babu.

AutoCAD WS na operačním systému Android

Uznejte sami, že je to minimálně dobrá frajeřinka :)

pátek 15. dubna 2011

Koridor v ostré zákrutě

Na našem webináři věnovaném tentokrát zemním tělesům jsem lehce zmínil možnost kombinace zemních těles a koridoru. Slíbil jsem jednoduchý příklad publikovat na blogu, tak tady ho máte...

Předpokládejme trasu s ostrým úhlem, malým obloukem, niveletu ve větším výkopu nebo násypu a vzorový příčný řez, jehož svahy jsou tak široké, že se v oblouku samy sebe protínají. U koridoru tomu říkáme "motýlkování".

Abychom vyřešili správný tvar paty vnitřního násypu, rozdělíme koridor na 3 regiony a v prostředním regionu použijeme svahování zemního tělesa, které je schopno svahovat samo na sebe a vytvořit tak vzájemný průsečík.

1) Nejdříve tedy upravíme koridor. V prvním a posledním regionu použijeme šablonu VPR-A a v prostředním VPR-B.
2) Necháme vygenerovat 2 návrhové linie jako povinný základ pro modelování zemního tělesa. Důležité, nezapomeňte zaškrtnout dynamickou vazbu na koridor.
3) Vytvoříme zemní těleso např. "svahy" a zadáme dvě svahování na povrch ve sklonu 1:5. Nebudeme svahovat po celé délce návrhové linie, pouze v rozsahu středního regionu koridoru.
Výhodou dynamického spojení mezi koridorem a zemním tělesem je automatická aktualizace např. při změně směru či nivelety.

Pokud budeme chtít spočítat kubatury. Založíme prázdný finální povrch, do kterého vložíme povrch z koridoru i povrch svahování zemního tělesa.
Řekněme, že dnes to bylo drobné opakování a doplnění posledního webináře, který je už mimochodem ke stažení na našem Helpdesku (sekce Webináře). Kdo ve středu nestihnul, má šanci...:)

úterý 12. dubna 2011

Pozvánka na webinář

Rádi bychom Vás pozvali na on-line webinář věnovaný problematice návrhových linií a zemních těles. Webinář se koná už zítra, to jest ve středu 13.4. od 13:30 do cca 14:30 (podle Vašich dotazů). Pokud si nechcete nechat ujít mojí samomluvu s notebookem a dozvědět se něco nového, přihlašte se prosím zde.

Budeme se těšit :)

neděle 10. dubna 2011

Jak hledat jehlu v kupce sena?

Nebo spíš jak hledat hranu v kupě bodů...Abychom nezlenivěli, dáme si nedělní chvilku poezie a podíváme se na zkušební verzi pluginu Point Cloud Feature Extraction (Extrakce prvků z mračna bodů) pro Civil 3D 2011, který se po drobné opravě objevil opět ke stažení na stránkách vývojářů Autodesk Labs.

Pro uživatele AutoCADu Civil 3D mohou být zásadní tyto 4 nové funkce:

Automatická klasifikace bodů

Civil 3D se pokusí buď automaticky nebo na určených vzorcích probrat mračnem bodů a rozdělí tyto body na ty, které tvoří budovy, silnice, mosty nebo terén.

Tvorba povrchu terénu
Z klasifikovaných bodů vytvoří triangulovaný digitální model terénu. Počet bodů je možné také jednoduchým tahem posuvníku zredukovat a znovu uložit do souboru mračen bodů .PCG.

Segmentace mračna bodů
Použitím této funkce budete schopni z mračna bodů rozlišit a oddělit konkrétní objekty skutečného světa např. stromy či sloupy VO. Podívejte se na druhou polovinu předchozího videa.

Extrakce nejen silničních hran

Pro účely rekonstrukce komunikací je praktická tato nová funkce, která umožňuje z mračna bodů zaměřené silnice vytvořit hrany stávající komunikace, případně hrany obrub ve formě 3D křivek.

Zájemci určitě vyzkoušejte, máte čas pouze do 1. srpna 2011, kdy životnost této zkušební verze končí.

pátek 1. dubna 2011

Sázíme les Řáholec

Tentokrát budeme trochu opakovat a podíváme se na funkce a příkazy, které nám pomohou při jednoduché koncepční vizualizaci. Dovolím si připomenout některé výborné externí aplikace popsané zde a Dynamite VSP plug-in zde...

Předpokládejme, že si pro účely vizualizace založíme prázdný výkres, kam si přes Import XML nebo datovou zkratku vložíme povrch.

1) Pro získání leteckého snímku použijeme Plex.Earth Tools a snímky pomocí Raster Designu spojíme v jeden. Berte to jako cvičení jednoho z předchozích tipů.

2) Povrch pokryjeme texturou příkazem DRAPEIMAGE.
a výsledek:
3) Abychom tu vizualizaci trochu opepřili, můžeme přidat například stromy jako 3D bloky. Určitě jich dost najdete v naší knihovně CAD bloků, snažte se však vybírat rozumně podle velikosti výkresů. Přece jenom nemusí být vidět každý červík nebo žížala. Autodesk v tomto ohledu docela vychází vstříc a připravil pěknou sadu tzv. vícepohledových bloků (Multiview blocks) Najdeme je v paletě nástrojů (Ctrl+3) a po kliknutí pravým tlačítkem na šedé záhlaví, zvolíme položku Multiview Blocks.

Na výběr jsou vícepohledové objekty pro dopravní stavby:
Vícepohledové bloky pro městský mobiliář a různé postavy:
Vícepohledové bloky pro zeleň:
Vícepohledové bloky budov:
Pro neználky si ještě vysvětleme, co to vlastně vícepohledový blok (MV Block) je. Jedná se o speciální typ AutoCADovského bloku, který obsahuje různé podbloky vždy přiřazené pro určitý pohled. Na ribbonech najdete většinu jejich ovládacích příkazů zde.Po vybrání bloku z výkresu:
Vlastnosti vícepohledového bloku:
Většina bloků v C3D je složena z "podbloku" 2D pohledu pro situaci a "podbloku" pro ostatní zbývající 3D pohledy.

4) Vkládáme a kopírujeme objekty podle libosti a neřešíme Z souřadnici, protože o tu se za chvilku postará příkaz MOVEBLOCKSTOSURFACE.
5) Takto postupujeme u všech požadovaných bloků...
No co...trochu lidová tvořivost.

Tak ať Vám jde to sázení stromků pěkně od ruky (myši) :)