středa 27. června 2012

Instalace AutoCADu Civil 3D 2013

Témat na blog je víc než dost... po dovolené, trochu odpočinutý, vybírám jeden z nejaktuálnějších námětů, jakým je vlastní instalace AutoCADu Civil 3D 2013. Volně navazuji na předchozí článek, který ukazoval postup, jak si instalaci sám stáhnout z Autodesk Subscription Centra. Vlastní instalace se rok od roku vylepšuje, takže vás nečeká nic obtížného.

Pojďme se tedy podívat na naše staré známé dialogové leporelo...

1) Úvodní obrazovka

2) Licenční ujednání
3) Informace o produktu - zde zadejte vaše sériové číslo, najdete ho třeba na Subscription Centru (CAD manažer) a klíč k produktu 237E1. Rozhodněte se také, budete-li instalovat C3D samostatně či síťově.
4) Podrobnější konfigurace instalace - první fajfka, pokud nejste velmi dobře anglicky mluvící nadšení kanálníci, není třeba zatrhávat. Naopak Subassembly Composer si zatrhněte, i kdyby jste se nedostali k vlastní tvorbě podsestav, budete mít nainstalované jeho podpůrné knihovny. Ikona resp. 2 ikony C3D jako AutoCAD je standardem.
níže...

ještě níže...
úplně nejníže.

5) Konec konfigurace instalace
6) Průběh instalace - na nic nešahat a modlit se, aby to v pořádku dojelo...
7) Ukončení instalace kliknutím na hurááá tlačítko Dokončit

 A je to :) Ani to nebolelo. 

Tradičně, doporučuji zkopírovat si soubor definic typů čar ze složky C:\Program Files\Autodesk\AutoCAD Civil 3D 2013\Support\Linetypes do složky C:\Users\USER\AppData\Roaming\Autodesk\C3D 2013\csy\Support.

Všimněte si také, že do seznamu CZ šablon přibyla nová kolejářská.
Na první pohled nevidím moc změn ohledně klasické CZ šabloně, ale měly by tam být. Závěrem nesmíme zapomenout, že celá řada 2013 používá nový formát DWG a proto na to opatrně mysleme z hlediska zpětné kompatibility x nekompatibility.

neděle 17. června 2012

AutoCAD Civil 3D 2013 CZ už ke stažení

Je to tu. C3D 2013 CZ je uvolněná do světa. Majitelé Subscription (předplatmého) mají na výběr, či si nechat poslat placku nebo stáhnout instalaci online. Nutno dodat, že online doručení je nastaveno jako výchozí a vlastní zabalený instalák má něco kolem 3.36GB. Jelikož se nám na našem Helpdesku množilo několik dotazů ohledně postupu stahování, natočil jsem krátké vyjímečně nekomentované video, jak se k požadovanému downloadu dostanete. (Omlouvám se předem za anglické prostředí na Subscription Centra)

Pokud hned nejste odvážné školačky a neinstalujete okamžitě nejnovější verzi, bude pro Vás zajímavá novinka v  tzv. Productivity Tools (nástroje pro zvýšení produktivity) určené pro C3D 2012, které jsou taktéž ke stažení na Subscription Centru.

Nějak jsem se na Šumavě připéknul a sotva se mohu hýbat. Jakmile dostanu zpět naši zdravou pražskou barvu, rozebereme tyto nástroje podrobněji...

neděle 3. června 2012

Jak řešit nároží křižovatky?

Na našem pražském roadshow jsem dostal dotaz, jak správně řešit koridorem rozlehlejší nároží křižovatky. Schválně píši rozlehleší, kdy šířka od vnitřní obruby na fasádu budovy je natolik velká, že jednoduché nacílování vytvoří "motýlky". Představte si tuto situaci:
Křižovatku si lze nechat navrhnout automatem nebo ručně, to už je na vás, jak se cítíte. Osobně jsem to zkoušel ručně, protože jsem chtěl vyzkoušet modré sirky NapojeníNaOznačenýBod a NapojeníNaOznačenýBod2 v kombinaci s odsazenou šablonou s osou v hraně budovy. Bohužel zde všude narážíme na omezení, kde spojnice ve vzorové šabloně musí být kolmé na osu. Metodu slepých uliček jsem tedy nakonec vzdal a šel na jistotu s tím, že z chodníku udělám jen povrch a jeho spojnici oželím...

Postup je tedy následující:
1) Nejprve navrhneme trasy a profily hlavních os křižovatky.
2) Pokračujeme trasou zaoblení a jejím profilem (pomůžeme si pomocnými povrchy).
3) Trasu a podélný profil nároží budovy získáme nejspíš ze zaměření.
4) Klíčová vzorová šablona pro zaoblení v křižovatce bude vypadat takto:
5) Vzorová šablona pro budovu využije malého triku s jednobodovým koridorem...
6) Založíme koridor a nastavíme jeho parametry takto (jen v zeleném poli):
7) Trik s povrchem chodníku k fasádě spočívá ve výběru všech návrhových linií, které ho budou definovat.
8) Pozor, hranici se mi nedařilo vybrat automaticky  jako vnější hranici z koridoru, proto jsem nakonec použil volbu interaktivně  a obrys koridoru jsem obtáhl.

Výsledný model druhé poloviny koridoru by měl vypadat jako na obrázku.
Podobným způsobem lze postupovat ve všech kvadrantech. Jistou nevýhodou tohoto postupu, je vykreslení povrchů místo spojnic, na druhou stranu celý model je dynamický a lépe reaguje na změny při návrhu.