pátek 27. prosince 2013

Dodatečně Veselé Vánoce!

Přiznám se, že naše robátka mě během těchto svátečních dní natolik udolala, že jsem nebyl schopen ani zapnout počítadlo. Nakonec jsem se dnes přece jenom pochlapil, abych vám všem dodatečně popřál pěkné Vánoce a do příštího roku hodně štěstí, zdraví a především dobrou práci.

Tradičně, jako je u nás dobrým zvykem, nesmí chybět nějaký (navzdory počasí) zasněžený žertík...

Mějte se v přístím roce prostě fajn a ať vám všechno vyjde :)

čtvrtek 19. prosince 2013

Jak zjednodušit podélný profil

Po návratu ze Států se mi nějak večer nechce dělat. Nevím, jestli je to tím, že jsme viděli Grand Canyon celý mlze, což se prý stává vyjímečně jednou za 10 let a je to pozoruhodný úkaz. Nebo je to tím, že jsem si v kasinu ve Vegas zle zariskoval, do mašiny hodil dolar a hned na první stisknutí vyhrál dolar a půl, s tím, že v nejlepším je třeba přestat... No, prostě nemohl jsem najít nějaký zajímavý námět na blog - až dneska...
Při školení jsem dostal pěkný dotaz, jak zjednodušit dlouhý podélný profil terénu pro měřítka 1:10 000/100, aby profil v tak velkém měřítku nevypadal jako "sinusoida" resp. padl přímo požadavek vykreslit profil terénu v podrobnosti po 100 metrech. Samotný Civil 3D nemá na redukci vrcholů žádnou automatickou funkci a tak to chtělo vymyslet nějak jinak.

Princip je vygenerovat soubor profilu se staničením po 100m s příslušnými nadmořskými výškami a ten potom načíst do zobrazení podélného profilu. Jediný způsob, který jsem objevil je tento report:
Věnujte tomuto reportu pozornost, protože je nejspíš jediný, který umí zobrazit výšky terénu v různých staničeních. Výsledek pak může např. v 50 metrovém intervalu vypadat takto:
Zvýrazněné sloupce zkopírujte do Excelu a postupujte přesně podle návodu jak naimportovat profil z textového souboru, který byl už zveřejněn dříve. Před importem si dejte akorát pozor na zaokrouhlení posledního staničení. Původní a zjednodušený profil pak uvidíte v podélňáku níže.
Jen pro zajímavost, mohli byste použít i COGO body a jejich reporty, ale tento způsob mi připadá o něco jednodušší.

neděle 8. prosince 2013

Autodesk kupuje dopravní technologie Azalient

V informacích o novinkách z Autodesk University možná zanikla zpráva o nejnovější akvizici Autodesku, technologiích britské společnosti Azalient. Azalient Commuter je systém pro simulaci a analýzu dopravy, intenzity dopravy, jejích alternativ a kombinací metod dopravy (automobilové, vlakově, autobusové, cyklistické, pěší), ale i třeba parkování nebo pěší přesuny v budovách a ve veřejných prostorech.


Nástroje Azalient tak pomohou urbanistům a dopravním inženýrům lépe simulovat chování dopravy, především intenzity dopravy při dojíždění do práce v městských aglomeracích. Přesun "přespolních" do práce je možné analyzovat "od dveří ke dveřím". V BIM projektech nových staveb i při plánování dopravních omezení tak je možné simulovat a předpovídat jak lidé cestují - automobily, veřejnou dopravou, na kole či pěšky. Lze dynamicky simulovat situace typu: prší, tak na schůzku nepojedu vlakem, ale zaparkuji v nákupním centru a projdu skrz něj pěšky nebo kolik vagónů má mít příměstský vlak. Nástroje Azalient také mohou pomáhat předpovídat požadavky na budoucí projekty infrastruktury, na dopravní opatření při výstavbě nebo analyzovat náklady a přínosy různých alternativ dopravních projektů.