čtvrtek 27. listopadu 2014

Projekt Chameleón aneb vytvořte si vlastní kanalizaci

V jedové chýšce Autodesk Labs se včera objevil dlouho očekávaný nástroj pro tvorbu odvodňovacích objektů a prvků kanalizací. Je primárně určen pro Infraworks ale i pro Civil 3D. Pořád jsem skrytým optimistou a doufám, že se tato samostatná aplikace stane součástí Autodesk řešení pro infrastrukturu a konečně nahradí velice nešikovný editor PartBuilder v samotném Civilu 3D...

Jedná se o dva nástroje umožňující vytvářet např. vlastní šachty, vpusti a propustky z jednotlivých dílů, které jsou vymodelované v prostředí odlehčeného strojařského Inventoru, a sestavovat je dohromady a publikovat do jednotlivých katalogů, aby byly použitelné v aplikacích Infraworks a Civil 3D.

Konec řečí. Podívejte se na následující video.

Obě aplikace jsou ve zkušební verzi cca 90 dní.

Myslím, že z hlediska uživatelského komfortu to vypadá velice zajímavě a v porovnání se stávajícím PartBuilderem jsou to nebe a dudy.

pátek 21. listopadu 2014

Vícenásobná hranice koridoru

Přiznám se vám, že jsem zase objevil Ameriku :) Řešil jsem nedávno úpravu hřbitova, kde byly jednotlivé cestičky a spousty jejich křížení. To znamená koridory a křižovatky jako koridory... Šlo v zásadě o zemařský projekt s cílem vypočítat primárně kubatury.

Klasika je jednoduchý koridor s dvěma regiony a mezerou pro křižovatku, kde se ale povrch koridoru nešťastně spojuje přes mezeru mezi regiony.
Úloha tedy zní, jak se tedy tohoto nadbytečného triangulování zbavit?

Řešení je určitě vícero - ale ukážeme si alespoň něco.

1) Tento postup není úplně dynamický, ale osvědčil se mi jako relativně rychlý a spolehlivý. Do hranice koridoru nejprve přidáme hranici vnějšího obrysu koridoru a poté zvolíme uzavřenou křivku a nastavíme hranici z polygonu - typ Skrýt.
2) Použijeme 2. úsek koridoru jako skrytou hranici. Podmínkou je mít jiný kód bodů na vnějších hranách koridoru.
3) Nejpracnější způsob z hlediska zadání. Je nutno povrch přidat vícekrát a mít pro každý úsek vlastní kódování hran. Výhodou je kompletní dynamika při změně a také odpadá nutnost držet mezilehlý úsek.

Vlastní kódování hran
V případě křižovatek, pokud nebudeme vše řešit jedním společným koridorem, bych doporučil první nebo třetí způsob.

neděle 9. listopadu 2014

Slibované nové popisky koridoru

V před-předposledním článku jsem vám slíbil podrobnější vysvětlení, jak fungují nové popisky koridoru v příčných řezech. Původní myšlenka byla vymyslet popisky bodů koridoru tak, aby se, jsou-li blízko sebe, navzájem nekřížily. Jelikož se z historických důvodů nedala tato úprava udělat přímo v sadě stylů kódů, bylo nutné vytvořit nový styl popisků - body koridoru.
V popisku bodu lze zadat např. jeho kód, odsazení od osy nebo nadmořská výška, což by mělo pro běžné účely stačit. Pokud si takto připravíme vlastní styl, je nutné ho přidat do sady popisků příčného řezu, kde se nastavuje samotné odsazení překrývajících se popisků.
Výsledkem je potom tato úprava...
Aby to bylo ještě trochu "zajímavější", tak si představte, že zobrazení jednotlivých popisků bodových kódů řídí styl sady kódů a je úplně jedno, jaký obsah je v popisku bodu nastaven. Prostě slouží jako přepínač Zapnuto/Vypnuto.
Bohužel odkazové čáry neumožňují tolik nastavení, kolik bych od nich čekal, na druhou stranu při automatickém kótování zhuštěných příčných řezů tato funkce určitě přijde vhod.