čtvrtek 24. září 2015

Autodesk River and Flood Analysis 2016 ke stažení

Kolega Ondra vás už zásobuje výživnými články, tak já jen rychle doplním krátkou zprávou. Pro uživatele AutoCADu Civil 3D 2016 s platným Subscription je na adrese https://accounts.autodesk.com/ v sekci "Vylepšení produktů" ke stažení staronový vodařský HEC-RAS plugin - Autodesk River and Flood Analysis pro verzi 2016 sloužící pro výpočet průtoků v říčním korytě.

Ještě jen zopakuji informaci, že je tento modul možné instalovat i pod AutoCAD Map 3D.

úterý 22. září 2015

(Ne)dokonalá rovina

Když se podíváme do možností úprav povrchu, názvy všech položek asi vcelku jasně naznačují, co od nich můžeme očekávat. Trochu nejasně zní snad pouze jediná: "minimalizovat rovné plochy". Jaké plochy? Kdy tuto funkci použít? ...to si v rychlosti ukážeme v dnešním příspěvku.

Paleta s možnostmi úprav povrchu

Kdy použít minimalizaci?

Tuto funkci můžete využít možná až nečekaně často, pokud budete navrhovat terénní úpravy. A teď nemyslím pomocí funkce zemních těles, ale pěkně ručně přidáváním např. návrhových linií jako povinné spojnice do povrchu. Úplně typickým místem pro využití této funkce je ale tvorba povrchu ze zadaných vrstevnic. Konkrétně na to, abychom si dobře poradili např. se zadáním na obrázku.

Zadaný terén

Na průběhu vrstevnic je dobře vidět, že se v daném území vyskytují jakési rovnější plochy. Není ale moc pravděpodobné, že by se v daném místě měla nacházet úplně dokonalá rovina. Jenže právě taková "dokonalá" rovina na povrchu vznikne, pokud vrstevnice přidáme do nového povrchu jako povinné spojnice. Pro názornost jsem k obrázku připojil i podélný profil.

Výsledek po přidání vrstevnic jako povinné spojnice


Jak minimalizaci použít?

AutoCAD Civil 3D jednoduše vytváří pokud možno co nejkratší spojnice a dochází tak k tvorbě trojúhelníků mezi různými místy jedné a té samé vrstevnice, což obvykle není správně. Právě zde přichází na řadu funkce pro minimalizaci rovných ploch. Kompletní analýza výsledků při zaškrtnutí různých kombinací 4 možných voleb uvnitř této funkce by byla na menší studii. Po prozkoušení různých možností a prohledání informací o této funkci na internetu lze poradit jediné:

zatrhněte vždy všechny 4 volby.

Volby minimalizace rovných ploch

Pokud by někdo měl jiné zkušenosti, podělte se o ně prosím v komentářích pod článkem. Při zatržení všech voleb je ale výsledek v našem příkladě myslím docela dobrý.

Výsledek po minimalizaci rovných ploch

Doplnění na závěr

Někdo by se mohl ptát, proč jsem pro přidání vrstevnic do povrchu nepoužil položku "vrstevnice" v definicích povrchu. Jednoduše proto, abych ukázal výsledek před a po minimalizaci rovných ploch. Položka "vrstevnice" v definicích není totiž nic jiného, než dialog kombinující přidání povinných spojnic s minimalizací rovných ploch do jediného kroku.

pondělí 14. září 2015

AutoCAD Civil 3D 2016 - co nás čeká?

Jako členové mezinárodního Autodesk AEC Blogger Council máme unikátní příležitost nahlédnout hlouběji pod pokličku vývoje produktu a do výhledu aktualizací a doplňků plánovaných pro AutoCAD Civil 3D 2016. Co nás tedy ve vývoji Civilu čeká a jaká jsou nejbližší plánovaná rozšíření pro Civil 3D 2016?

Vedle stávajících, již uvedených doplňků Civilu (národní Country Kity, Productivity Pack 1) bude nyní na podzim uvedena tzv. Transportation Extension pro dopravní stavby (především americké) a v zimě nás čeká ještě jeden rozšiřující balíček produktivity - Productivity Pack 2.


V nejbližších dnech rovněž bude uvolněn Service Pack 1 pro platformu AutoCAD 2016 (neplést se Service Packem 1 pro Civil 3D 2016) - SP1 ošetřuje několik problémů v celé rodině produktů AutoCADu 2016 a přidává některá nová nastavení.

Průběžně také aktualizujeme profesní šablony, české podsestavy a doplňkové aplikace Civilu dostupné v rámci bonus nástrojů CS+.

pátek 11. září 2015

Jdu na sever ... a už jdu na jih

Od verze 2013 nabízí AutoCAD Map 3D, a tudíž také Civil 3D, funkci dynamické severky. Pokud jste tuto funkci ještě nezkoušeli a stále dáváte přednost standardnímu "hloupému" bloku, tak si můžete zkusit přečíst tento článek a možná chytřejší severce přijdete na chuť.

Vložení severky

Možnost pro vložení severky naleznete na kartě "Nástroje rozvržení", jakmile se do některého rozvržení přepnete. K dispozici máte 30 předpřipravených severek, z nichž za některé by se na svých mapách nemuseli stydět ani piráti z Karibiku,

Ukázka uměleckého cítění vývojářů

Po výběru severky pouze zvolíte výřez, se kterým se severka propojí a následně určíte její umístění ve výkresovém prostoru. Zde vás možná překvapí velikost vložené severky, která se zobrazí jako tečka. Důvodem je, že výchozí severky jsou velké cca 0,5 jednotky a mají nastavené stopy místo metrů. Označte tedy severku, ve vlastnostech bloku nastavte parametr Map.NorthArrow.Scale např. na 10 a použijte příkaz REGEN.


Vytvoření severky

S výchozí nabídkou se však pravděpodobně nespokojíte a proto si ukážeme, jak vytvořit novou vlastní severku. Není to žádný problém, jelikož severka je pouze jednoduchý dynamický blok, který má správně nazvané své parametry.

Začneme nakreslením požadovaného tvaru, vytvoříme z něj blok, jednotky bloku nastavíme na metry a otevřeme ho v editoru bloků. Zásadní operací je pak vložení parametru "Otáčení", který musíme přejmenovat na "Map.View.Rotation", aby fungovala automatika, kvůli které vše děláme.

Vložení parametru otočení

Pak mu také přiřadíme akci "Otáčení" a vybereme celou severku.

Doplnění parametru otočení o akci otočení
Volitelně můžete vložit i lineární parametr a přidělit mu akci "Měřítko" pro snazší ovládání velikosti severky. Severky od Autodesku mají tento lineární parametr pojmenovaný vždy "Map.NorthArrow.Scale". Zde se mi však nepodařilo najít důvod, proč volit přesně tento název a myslím, že to není vůbec nutné.

Možná podoba hotového bloku

Hotovou severku si můžete uložit např. v rámci vámi používané šablony. Pokud byste chtěli zařadit váš výtvor mezi ostatní severky, vložte blok do souboru Map - North Arrows.dwg, který naleznete v C:\Program Files\Autodesk\AutoCAD 2016\Map\Sample\Symbols.


Práce se severkou

Vložená severka se se vždy sama otáčí dle natočení pohledu ve výřezu, které můžete provést libovolným způsobem. Navíc pokud ve výkresu nastavíte souřadnicový systém na JTSK, bude severka uvažovat dokonce sbíhavost poledníků. U nenatočeného výkresu tedy bude mírně nakloněná. Když byste pak posouvali pohled ve výřezu směrem na východ nebo na západ, bude se severka více či méně naklánět dle místa, na které se zrovna díváte. Např. u projektu v Aši bude nakloněná více než v Ostravě. Dále to ale raději nebudu pitvat, protože tyto geodetické věci jsou pro mne španělskou vesnicí (kde je severka určitě nakloněná ještě víc).

Abych se ale vrátil zpět k Civilu. Propojení výřezu a severky není pouze jednosměrné. Na severku můžete použít standardní otočení (příkaz OTOČ) a výsledkem bude natočení pohledu v příslušném výřezu. Práce s ní je tak opravdu poměrně příjemná a jistě ušetří trochu práce.

Severka v akci
P.S. Pozor na kvadranty
Na závěr ještě upozorním na věc, na kterou nás přivedl jeden z našich zákazníků. Pokud máte ve výkresu něco nakreslené v prvním kvadrantu (kladné souřadnice X a Y), mohlo by vás chování severky trochu zarazit. Jakmile totiž natočíte USS a použijete příkaz PŮDORYS, tak AutoCAD automaticky provede ZOOM VŠE. Tím se ale může velice snadno stát, že se pohled ve výřezu nevhodně posune a severka se otočí o 180°. Stačí se ale přezoomovat zpět kamkoliv na území ČR a vše bude v pořádku.


pondělí 7. září 2015

Už zase další Infraworks!

Minulý týden uvolnil Autodesk letošní již třetí verzi Infraworks 360. Nejedná se o žádné service packy nebo záplaty ale o výrazné rozšíření stávající funkcionality. Tady je třeba si postesknout, proč není stejná péče věnována i našemu oblíbenému Civilu 3D. Projektant v infrastruktuře není živ bohužel jen ze studií...

Mezi hlavní novinky patří:
  • Analýza a simulace dopravy na vybrané části silniční sítě. Jedná se specifický modul fungující v IW360 pouze při dokoupené silniční nadstavbě Roadway Design, vypublikovaném modelu na cloud Autodesk 360 a dostatečném počtu cloudových kreditů... 1 kredit na 1km2 a hodinu simulace. Podmínek není zrovna málo, na druhou stranu dostanete pěknou vizualizaci v reálném čase nejen na klasických stykových nebo průsečných křižovatkách ale i na okružkách.

  • Zvýšení výkonu celé aplikace hlavně u velkých modelů
  • Délka přechodu mezi jedním a druhým stylem liniové stavby je nyní volitelná i dynamicky přímo v situaci
  • Slučování více tras do jednoho objektu kvůli stylizaci a mostům. (např. dvojkolejná trať na jednom mostě místo dvou mostů)
  • Editace mostů byla výrazně vylepšena o možnost vybírat jednotlivé tvary pilířů a různé profily nosníků na mostovce, kdy lze vybraný profil aplikovat i na ostatní.
  • Výkazy betonu a oceli se u mostů počítají, kdy mají.
  • Body zájmu je možné přidat do publikovaného modelu s odkazy na webové stránky, videa či přímo na ostré 3D modely v prohlížeči Autodesk 360.
  • Publikovaný model lze pro některé uživatele nastavit do režimu pouze pro čtení
  • Povodňové simulace zatím v betě přes plugin Project Boulder s propojením na aplikaci Hydronia RiverFlow2D.
Více nemá cenu psát, stačí se podívat na video níže

a pak hned SimCity vyzkoušet na plné 30denní zkušební verzi zde.