Objem nádrže nebo poldru jednoduše

Delší dobu jsem už nic nenapsal pro vodaře, proto bych dnešní tip věnoval právě vodařům. Navíc jsem dotaz na výpočet objemu vodní nádrže nebo poldru dostal tento týden na našem Helpdesku. Takže zabijeme 2 vodaře jednou ranou...:)

K dispozici máme krásné zaměření a od oka navrženou sypanou zemní hráz. Ze zaměření si vyrobíme C3D povrch a tvar hráze vytvoříme pomocí dvou návrhových linií a zemních těles.
Musíme znát výšku hladiny, ke které budeme objem nádrže počítat. V tomto případě si zvolím 435,20. Pro vykreslení obrysu vodní plochy nám nejlépe poslouží tzv. uživatelská vrstevnice o zadané výšce. Než ji ale budeme moci použít, je vhodné vytvořit si pomocný povrch, kam postupně vložíme povrch zaměření a následně povrch hráze. Takto získáme konečnou podobu terénu, kterou teprve ostylizujeme uživatelskou vrstevnicí.
Novému sloučenému povrchu přiřadíme styl Hranice & Uživatelské vrstevnice a záložku Analýza nastavíme takto:
Tuto modrou vrstevnici je třeba vyextrahovat příkazem AeccSurfaceExtractObjects a převést ji tak na ACAD křivku požadované výšky. Z výkresu pak odmažeme všechny "modré" vrstevnice kromě té v nádrži.

Teď je ten správný čas pro vytvoření dalšího nového povrchu Hladina. V definici povrchu zvolte Vrstevnice a kvůli správnému obvodu nezapomeňte přidat "modrou" křivku jako hranici.
Na ribbonu Analyzovat spustíme příkaz Objemy a je hotovo...
Jako třešničku na dortu si vykreslíme hloubková pásma. K těmto účelům výborně poslouží objemový povrch.
Po nastavení barevné palety a rozsahu hloubkových pásem získáme podobnou analýzu...
Docela pěkné, co myslíte?

Tento postup je klasika. Pokud byste chtěli s výškou hladiny více experimentovat. Rychlejší je pak použít zemní těleso jako povrch hladiny nebo funkci Ohraničené objemy. Fajnšmekři, kterým nevadí angličtina, mohou vyzkoušet i nástroj Retence stavu v ribbonu Analyzovat > Projekt.

Komentáře