Nadstavbová aplikace Railway Tools od společnosti ARKANCE byla vydána v nové verzi s podporou Autodesk Civil 3D 2025. Tato nadstavbová aplikace je určena projektantům železničních staveb a obsahuje sadu nástrojů pro návrh železnic podle českých technických norem. Dále rozšiřuje paletu podsestav o typické příčné řezy jedno a dvoukolejných tratí. Jaké novinky čekají na uživatele v této verzi představíme v dnešním článku.
Výhybky
Katalog výhybek jsme aktualizovali podle předpisu SŽDC S3, změny č.3. Ke stávající nabídce výhybek tak přibylo celkem 9 nových typů. Mezi nimi najdou uživatelé např J60-1:26,5-2500-PHSI nebo J60-1:12-500-PHSI. Snadnější vkládání výhybek zajistí nová volba bodu vložení. Ke stávajícím bodům začátku výhybky (ZV) a konce výhybky (KV) přibyl bod odbočení (BO), který může uživatel použít během vkládání jednoduché výhybky nebo obloukové výhybky dle poloměru.
Pro rychlejší tvorbu kolejových spojek jsme přidali novou funkci, která automaticky dokončí geometrii spojky. Uživatel musí připravit 2 rovnoběžné trasy a vložit jednu z výhybek. Funkcí Spojka v přímé pak dojde k dopočítání správné polohy protilehlé výhybky, jejímu vložení a propojení trasy mezi odbočnými větvemi obou výhybek.
Materiál železničního spodku v PP
Nově mohou uživatelé zadefinovat konstrukční materiál železničního spodku, který je následně uveden v datovém proužku podélného profilu. Zadání materiálu spodku se provádí ve stejném dialogovém okně jako u materiálu svršku. V podélném profilu jsou oba materiály vypsány do samostatných proužků.
Podsestavy
Po několika dlouhých letech rozšiřujeme paletu podsestav. A vzali jsme to pěkně z gruntu. Sestava jednokolejné tratě je doplněna o železniční spodek, respektive o podsestavu Konstrukční vrstvy s výběrem skladby 1 - 6, a o podsestavu Podkladní vrstvy s výběrem skladby A - D.
Podsestava Hrana nástupiště v řezech dynamicky spočítá polohu hrany v závislosti na aktuálním převýšení a poloměru oblouku. Výpočet rozšíření v oblouku probíhá dle ČSN 73 7959 nebo jej může uživatel nahradit zadáním požadovaného rozšíření. Pro lepší kontrolu umí podsestava opatřit hranu šikmými kótami ke středu spojnice temen kolejnic. Na takto získanou hranu lze umístit další novou podsestavu Nástupiště H130, která dokáže vymodelovat hned 4 varianty. A to pouze prefabrikát H130, prefabrikát H130 a zpevněnou plochu o zadané šířce a sklonu, ukončení zpevněné plochy obrubou nebo napojit svah za obrubou na terén.
Podsestava VMP slouží k vykreslení průjezdných průřezů se 3 základními typy Z-GC, Z-GB a Z-GČD. Dále obsahuje řadu parametrů např pro nastavení typu koleje, rozšíření průřezu vlevo/vpravo, zapnutí/vypnutí volného mostního průřezu nebo trakčního vedení. Samozřejmostí je naklápění průřezu dle aktuálního převýšení.
Licencování
Připomínáme, že nové aplikace ARKANCE používají nový systém licencování LicenseSpring (viz). Uživatelé s aktivním subscription k těmto aplikacím obdrží pro své licence automaticky nový aktivační klíč.
Dokumentace
Pro nové (i zkušené) uživatele jsme zveřejnili novou online dokumentaci. Bude sloužit jako centrální místo s informacemi o aktuální verzi, changelogem, návodem k instalaci a nápovědou k jednotlivým funkcím. Prohlédnout si ji můžete na tomto odkaze.
Komentáře
Okomentovat