Určitě si mnozí z vás všimli, že ve stylu zobrazení povrchu "Body a spol." nejsou na záložce Body žádná nastavení, která by řešila výškové kóty. Je to až trochu s podivem, že tam toto nastavení chybí, protože informace o výškách terénu jsou pro jakékoliv HTÚ naprosto nezbytné.
Proč zde chybí nastavení pro text?
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhl_-pqdFsGB-RhK2ulZud7bnjM-gBA_TnpXL5INGO6qgmGtHPiLYjRcXny4h54QA3AZi5nkoo_C2IuXounnKnemie93BL5B5YAc9ylME6GOPJDZX52mIrYASms4-5FMBoStI2E0POlM-wJ/s320/01_Proc.png)
Musíme si tedy poradit jinak... Základem pro následující operace je nastavení stylu povrchu se zobrazenými body.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj8R2rFmmMl7FYIGO2YkiRio-IyCEHYcCPji-5m4J-nsUPjxWOPlii0V8_m4eLXYesZtdO0pAEfUv1_LfWC300PicBvXMKtxKFIC_Z1uWhzLdPEcsO03lBDG2JNRXGT5KN_NIBwI_FcvJKl/s320/02_STYL_POVRCHU.png)
Zobrazené body budeme potřebovat pro následující "extrakci". Doufejme, že dopadne lépe než moje extrakce osmičky vlevo dole... Funkce v menu Povrchy > Technické vybavení (správně Utilities) > Extrahovat objekty z povrchu dokáže převést body povrchu na klasické body AutoCAD, které je možné opět načíst a konečně výškově popsat. Jak tedy na to...
Funkce extrahovat objekty z povrchu
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgNajASV_bRctHARpxSOTjZ7RgKUB_q_RvidO-Ixg2CCGic0II2C9FYg4xYBgU2HrsUmh5G1bKqzUFfIrmrKsujp5I8Zv6sx68pTEPbXLSIFFrlbH3FPdltntWazjlNJvvutnrSSOrLagLG/s320/03_extrahovat_v_menu.png)
Máte zde možnost vybrat všechny body nebo pouze ty, které určíte ve výkresu. Předpokládejme, že vybereme vše.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhSQrg6HAfwOpvWQ-qO80Pop9IqPUjrunt_17FXdHUuRNI2SBVS6zs3Z9dEiIRIYjXR-VGmBoTXcwfDbiQGFAyVHGa0FSQjs5HRbIR9oCdhpu2l9T5R9lVnCJF2kgvVtcQtboKAfqeTLiXg/s320/04_vybrat_vse.png)
Příkazem DIABTYP (DDPTYPE) můžeme určit vzhled právě vzniklých AutoCADovských bodů.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKE6JswO0gScGUfWiPyvzgd5NdpC266mDHRRnjpfe_72K70pMwZtDz_p3OzbK_sIWoGOV-K4gk-naAF0swfXOyeQtwJyiYSCgaHhEV6S2yaUxZG3VqmxMJijryuAAbmK-F0D1S82akBAQV/s320/05_styl_bodu.png)
Nyní převedeme AutoCAD body na Civil 3D COGO body. K tomu využijeme nástroje Vytvořit body > Převést body aplikace AutoCAD.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjCnZ03S9V2MOL1nxI5SxNbpE-LAq1PE7nAY1Z3wzJXLN2FhpnU7NleNdNMAgzj7UaSMk2eVmHvfcZPe_GhMRBgzvUeaNoP2j0un2rSHQ9wxKE-LpQ9R6M58QpB1lcqDVUGttdI_R-BAmMN/s320/06_prevest_body.png)
A všechny vybereme. Ještě před výběrem, pokud nemáme nastaveno, doporučuji nastavit následující hodnoty, aby se nás Civil 3D pokaždé neptal.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhFbZVyLdW-jtFLrAu3bLHBLfBEwv4AXHI7mZ3YlLLMsgbbmIJ6ZyXG9hD80uLotJer_jq00RxZ-sdxNfP6KZRP1-KRZsVlVu36QsvZrXfoaqtCGWgx86TdNbJWstIrTYv-gXnnklpDmlUf/s320/07_nastaveni.png)
AutoCAD body budou převedeny automaticky do skupiny _Všechny body. Tady vidím nedostatek, že se Civil 3D neptá do jaké skupiny bodů je převést. Proto bych je pro pozdější dělení, bude-li to potřeba, rozlišil třeba nastavením názvu bodu nebo hrubým popisem např. HTU1, HTU2, atd. Vzhled už převedených COGO bodů závisí na nastavení stylu a popisku bodu u skupiny _Všechny body.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhmLMDKpWpOQJXGekiWTX_rmTFoWl-kC4g-kPPg3Aw6jKSWek6S0l9esteRz2PZSZ0Mj9X8NYnu3ut5jK1_CfmDV2OXMp6gpagCif8LMPjo68TnxQCb4sFSmBD_GvN-oiLvFNyFC-yv3OLz/s320/08_popisek_bodu.png)
Nakonec jsme získali vytoužené výškové kóty povrchu.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhi3kxGIO3-6J0IRqEAQY5BscJoq057PrmRG8xExsILX49jO6xSOzSCzClvoyM43UZQ_cozGhgw6DjmQ6d5g1a8UfVUcrGlF9tGlVEebxTROKAyrxCbTldxmHDX008ImN9xL5Z7gNB98DKj/s320/09_final_vysky.png)
Tento postup má jednu velkou nevýhodu a to, že popisky nejsou dynamicky propojené na upravovaný povrch, proto je při každé změně nutno tyto operace opakovat. Pokud bude úloha zadána tak, že výškové kóty budou rozmístěny v pravidelném rastru nad povrchem, pak už efektivněji využijeme dynamických popisků, ale o tom až někdy v příštím tipu...
Proč zde chybí nastavení pro text?
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhl_-pqdFsGB-RhK2ulZud7bnjM-gBA_TnpXL5INGO6qgmGtHPiLYjRcXny4h54QA3AZi5nkoo_C2IuXounnKnemie93BL5B5YAc9ylME6GOPJDZX52mIrYASms4-5FMBoStI2E0POlM-wJ/s320/01_Proc.png)
Musíme si tedy poradit jinak... Základem pro následující operace je nastavení stylu povrchu se zobrazenými body.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj8R2rFmmMl7FYIGO2YkiRio-IyCEHYcCPji-5m4J-nsUPjxWOPlii0V8_m4eLXYesZtdO0pAEfUv1_LfWC300PicBvXMKtxKFIC_Z1uWhzLdPEcsO03lBDG2JNRXGT5KN_NIBwI_FcvJKl/s320/02_STYL_POVRCHU.png)
Zobrazené body budeme potřebovat pro následující "extrakci". Doufejme, že dopadne lépe než moje extrakce osmičky vlevo dole... Funkce v menu Povrchy > Technické vybavení (správně Utilities) > Extrahovat objekty z povrchu dokáže převést body povrchu na klasické body AutoCAD, které je možné opět načíst a konečně výškově popsat. Jak tedy na to...
Funkce extrahovat objekty z povrchu
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgNajASV_bRctHARpxSOTjZ7RgKUB_q_RvidO-Ixg2CCGic0II2C9FYg4xYBgU2HrsUmh5G1bKqzUFfIrmrKsujp5I8Zv6sx68pTEPbXLSIFFrlbH3FPdltntWazjlNJvvutnrSSOrLagLG/s320/03_extrahovat_v_menu.png)
Máte zde možnost vybrat všechny body nebo pouze ty, které určíte ve výkresu. Předpokládejme, že vybereme vše.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhSQrg6HAfwOpvWQ-qO80Pop9IqPUjrunt_17FXdHUuRNI2SBVS6zs3Z9dEiIRIYjXR-VGmBoTXcwfDbiQGFAyVHGa0FSQjs5HRbIR9oCdhpu2l9T5R9lVnCJF2kgvVtcQtboKAfqeTLiXg/s320/04_vybrat_vse.png)
Příkazem DIABTYP (DDPTYPE) můžeme určit vzhled právě vzniklých AutoCADovských bodů.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKE6JswO0gScGUfWiPyvzgd5NdpC266mDHRRnjpfe_72K70pMwZtDz_p3OzbK_sIWoGOV-K4gk-naAF0swfXOyeQtwJyiYSCgaHhEV6S2yaUxZG3VqmxMJijryuAAbmK-F0D1S82akBAQV/s320/05_styl_bodu.png)
Nyní převedeme AutoCAD body na Civil 3D COGO body. K tomu využijeme nástroje Vytvořit body > Převést body aplikace AutoCAD.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjCnZ03S9V2MOL1nxI5SxNbpE-LAq1PE7nAY1Z3wzJXLN2FhpnU7NleNdNMAgzj7UaSMk2eVmHvfcZPe_GhMRBgzvUeaNoP2j0un2rSHQ9wxKE-LpQ9R6M58QpB1lcqDVUGttdI_R-BAmMN/s320/06_prevest_body.png)
A všechny vybereme. Ještě před výběrem, pokud nemáme nastaveno, doporučuji nastavit následující hodnoty, aby se nás Civil 3D pokaždé neptal.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhFbZVyLdW-jtFLrAu3bLHBLfBEwv4AXHI7mZ3YlLLMsgbbmIJ6ZyXG9hD80uLotJer_jq00RxZ-sdxNfP6KZRP1-KRZsVlVu36QsvZrXfoaqtCGWgx86TdNbJWstIrTYv-gXnnklpDmlUf/s320/07_nastaveni.png)
AutoCAD body budou převedeny automaticky do skupiny _Všechny body. Tady vidím nedostatek, že se Civil 3D neptá do jaké skupiny bodů je převést. Proto bych je pro pozdější dělení, bude-li to potřeba, rozlišil třeba nastavením názvu bodu nebo hrubým popisem např. HTU1, HTU2, atd. Vzhled už převedených COGO bodů závisí na nastavení stylu a popisku bodu u skupiny _Všechny body.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhmLMDKpWpOQJXGekiWTX_rmTFoWl-kC4g-kPPg3Aw6jKSWek6S0l9esteRz2PZSZ0Mj9X8NYnu3ut5jK1_CfmDV2OXMp6gpagCif8LMPjo68TnxQCb4sFSmBD_GvN-oiLvFNyFC-yv3OLz/s320/08_popisek_bodu.png)
Nakonec jsme získali vytoužené výškové kóty povrchu.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhi3kxGIO3-6J0IRqEAQY5BscJoq057PrmRG8xExsILX49jO6xSOzSCzClvoyM43UZQ_cozGhgw6DjmQ6d5g1a8UfVUcrGlF9tGlVEebxTROKAyrxCbTldxmHDX008ImN9xL5Z7gNB98DKj/s320/09_final_vysky.png)
Tento postup má jednu velkou nevýhodu a to, že popisky nejsou dynamicky propojené na upravovaný povrch, proto je při každé změně nutno tyto operace opakovat. Pokud bude úloha zadána tak, že výškové kóty budou rozmístěny v pravidelném rastru nad povrchem, pak už efektivněji využijeme dynamických popisků, ale o tom až někdy v příštím tipu...
Komentáře
Okomentovat