Dnešní příspěvek by měl potěšit projektanty vodohospodáře, protože se budeme věnovat upravám stylů a dalším nastavením při modelování říčního koryta. Jak je všeobecně známo, vodohospodáři mají staničení obráceně než například projektanti pozemních komunikací. To znamená, že staničeni km 0.0 je v ústí řeky a například km 165.23 je u pramene, z toho vyplývá, že postupujeme proti proudu, ale na příčné řezy se díváme po směru toku tak, aby byl v příčném řezu levý břeh po proudu zobrazen vlevo. Prostě a jednoduše couvámé proti proudu.
Pro lepší pochopení jsem pracně vyhotovil následující schéma.
Jak je vidět z obrázku, to obrácené staničení nám trochu komplikuje život. Abychom se s touto zapeklitou záležitostí poprali, je třeba provést následující nastavení...
1) Trasa
Kvůli příčným řezům je nutné, aby trasa skutečně začínala u pramene. Abychom docílili správného staničení, bude potřeba nastavit km 0.0 na konec trasy. Po nastavení nuly do ústí řeky se vám staničení přehodilo do záporu. Chybu napravíme změnou stylu hlavního staničení, kde vynecháme znaménko mínus. V případě potřeby je nutné tuto úpravu udělat u všech stylů týkajících se trasy.
2) Podélné profily
U podélného profilu je zvykem, že staničení km 0.0 je v levém spodním rohu. To znamená, podélný profil toku nám stoupá zleva doprava. Civil 3D naštestí nabízí možnost, jak zobrazení profilu otočit, abychom dostali počátek grafu, tam kde ho potřebujeme. Pokračujeme na záložku Graf, kde zvolíme orientaci grafu zprava doleva.
POZOR na obrácený směr návrhu nivelety, musíte navrhovat zprava doleva jakoby od prameni k ústí. Je to trochu nepřirozené, ale lze si na to zvyknout. Správný popis staničení osy atd. je opět záležitostí vynechání znaménka mínus.
3) Příčné řezy respektive číslování stop příčných řezů. Řekněme, že to je zlatý hřeb dnešního blogu... Civil 3D čísluje stopy příčných řezů vždy ve směru trasy a nedělá vyjímky. Proto je třeba použít jiný typ proměnné a jako nejvhodnější se jeví "název stopy příčného řezu". Styl stop PR tedy upravíme a číslo stopy PR nahradíme za její název. V prospektoru již pak můžeme přepsat názvy jednotlivých stop a zregenerujeme.
Tento způsob není nijak zlášť efektivní vůči změnám v počtu stop příčných řezů na trase, a proto můj kolega Vladimír Michl nelenil a v mžiku naprogramoval drobnou utilitku SPRX, která tento proces velice rychle automatizuje. Pro získání této bezplatné aplikace si napište na support@cadstudio.cz. Důkaz místo slibů je na následujícím videu.
Byly zde naznačeny pouze základní principy, ale doufám, že alespoň trochu pomohly, protože Civil 3D je pro vodohospodářské a terénní úpravy jako dělaný.
Pro lepší pochopení jsem pracně vyhotovil následující schéma.
Jak je vidět z obrázku, to obrácené staničení nám trochu komplikuje život. Abychom se s touto zapeklitou záležitostí poprali, je třeba provést následující nastavení...
1) Trasa
Kvůli příčným řezům je nutné, aby trasa skutečně začínala u pramene. Abychom docílili správného staničení, bude potřeba nastavit km 0.0 na konec trasy. Po nastavení nuly do ústí řeky se vám staničení přehodilo do záporu. Chybu napravíme změnou stylu hlavního staničení, kde vynecháme znaménko mínus. V případě potřeby je nutné tuto úpravu udělat u všech stylů týkajících se trasy.
2) Podélné profily
U podélného profilu je zvykem, že staničení km 0.0 je v levém spodním rohu. To znamená, podélný profil toku nám stoupá zleva doprava. Civil 3D naštestí nabízí možnost, jak zobrazení profilu otočit, abychom dostali počátek grafu, tam kde ho potřebujeme. Pokračujeme na záložku Graf, kde zvolíme orientaci grafu zprava doleva.
POZOR na obrácený směr návrhu nivelety, musíte navrhovat zprava doleva jakoby od prameni k ústí. Je to trochu nepřirozené, ale lze si na to zvyknout. Správný popis staničení osy atd. je opět záležitostí vynechání znaménka mínus.
3) Příčné řezy respektive číslování stop příčných řezů. Řekněme, že to je zlatý hřeb dnešního blogu... Civil 3D čísluje stopy příčných řezů vždy ve směru trasy a nedělá vyjímky. Proto je třeba použít jiný typ proměnné a jako nejvhodnější se jeví "název stopy příčného řezu". Styl stop PR tedy upravíme a číslo stopy PR nahradíme za její název. V prospektoru již pak můžeme přepsat názvy jednotlivých stop a zregenerujeme.
Tento způsob není nijak zlášť efektivní vůči změnám v počtu stop příčných řezů na trase, a proto můj kolega Vladimír Michl nelenil a v mžiku naprogramoval drobnou utilitku SPRX, která tento proces velice rychle automatizuje. Pro získání této bezplatné aplikace si napište na support@cadstudio.cz. Důkaz místo slibů je na následujícím videu.
Byly zde naznačeny pouze základní principy, ale doufám, že alespoň trochu pomohly, protože Civil 3D je pro vodohospodářské a terénní úpravy jako dělaný.
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatDobrý den,
OdpovědětVymazatpokud si přepisem obrátím trasu pro potřebu vodařské kilometráže dává to na koncový bod zaokrouhlenou hodnotu staničení, která neodpovídá skutečnému. (Např místo žádného popisu při popisu hektometrovníky to napíše 0,4 i když je to 373m) To samé platí pro vedlejší staničení geometrie, kde to stále bere jako počátek původní staničení 0 před prohozením pro potřebu vodařského staničení.