Byl jsem požádán jedním šikovným kolegou, abych na blogu publikoval postup, jak při rekonstrukcích v C3D ručně klopit vozovku. Představme si situaci, že máme za úkol vyprojektovat nový kryt v intravilánu (staré centrum) se zachováním všech stávajících vpustí a vjezdů do okolní zástavby. Návrhová rychlost je 30km/h, takže odstředivou sílu zanedbáme a budeme si s levou a pravou polovinou vozovky dělat, co se nám zlíbí.
Nový dialog klopení v C3D 2011 nepatří pro tyto případy zrovna k nejšťastnějším, přesto kdyby si ho někdo zamiloval, padlo zde a zde několik článků, jak klopení ovládat.
Zapomeňme tedy na dialog klopení a pojďme využít stařičké ale stále užitečné C3D funkcw, jakou je mapování horizontálních a vertikálních cílů v parametrech koridoru.
1) Nejdříve jednoduchá situace, kde jsou vyznačeny stávající vjezdy a vpusti.
Vpusti jsou 2D bloky a vjezdy jsou vyznačeny jako 2D křivky.
2) Necháme si vykreslit podélný profil a přes projekci objektů, promítneme bloky (položené na povrch - příkaz AeccMoveBlocksToSurface) a 2D křivky (zkonvertované na 3D křivky - příkaz AeccConvertPlines a také položené na povrch - příkaz AeccFeatureElevsFromSurf) do podélného profilu. Před konverzí doporučuji ještě 2D křivky na místě zkopírovat, protože po konverzi ztratí 3D křivka informaci o její tloušťce, případně to řešit tiskovou tloušťkou čáry. POZOR na levou a pravou stranu. Musíme v PP rozlišit, co se děje vlevo a vpravo od osy. V mém případě mám fialově zobrazeny vpusti a šachty vpravo a tmavě modře šachty a vpusti vlevo.
Při uchopování na promítnuté bloky používejte volbu Vložit, u vjezdů klasicky koncový bod.
3) Vytvoříme si jednoduchý koridor pro pomocné zobrazení výšek hran při standardní střeše 2.5% nebo 2%. Vzorák bude vypadat takto:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgxrFmdIsDerfAGz04RGQPVjK4oqXo1jd44wbkCWJ8R281dJxqGg8Ur001vhBZmQBc3QwUHwoBJWH2QXsRs9Swz8OB-NWXitEKuXGhoHFBEheIBvPyHMz620vanvX0BsgcSI1p4MhMe7WlA/s320/03_VPR-pomoc.png)
Niveletu zkusíme navrhnout...bude víceméně kopírovat stávající terén.
4) Z vytvořeného koridoru si necháme do PP vynést hranu pomocné vozovky, abychom si udělali výškovou představu, kde se zhruba pohybujeme v profilu při střeše 2.5% případně 2%.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgp7pytXghEDnmmy7ipwdcmP6gAOf4IKyh3qh-tFsh8abK2SKn9Eq1g8JLeZI3C69n-qhkxRfKw33Hd2KFkFPffPdy2-2HCSkghYS_QRl4TKyyPMZFDVwTC7rUpAGqTxhw874W2OZitqZwZ/s320/04_Hrana_do_PP.png)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi-u7U9v6VR392MgegJhyphenhyphen6Bn8o51gDSY9GHDG7Rbz8VeADm2jO__Gh13kevmlhkFcTDOoUhZMsRxhnLnz65nHkP7eJLBP4_HMfv0LplqcciXli5WVPuBnqY3fiVHRCkkn4d7yTVBXNAVq58/s320/05_Detail_hrany_v_PP.png)
POZOR hrana při 2.5% není dynamická a při změně nivelety se v PP automaticky nezaktualizuje. Je třeba ji tedy vynést znovu.
5) Nyní navrhneme výškový průběh (nivelety) levé a pravé hrany s tím, že můžeme použít pomocného hranového profilu v 2.5% a zároveň se v místech vpustí a vjezdů přichytit promítnutých objektů. Hrany lze výškovými oblouky i trochu "učesat".
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgWAWCnOUddsjYmPc4vErws17eM4fEaDQXxZb4TQ_XPIbptZ5McOBHTWmgZH2g2ucCNnIY72MnmoMLLG0KRS5IKjW0CjMGLUlx-HOxhd_4MO7UFa6Mx_EOfv6K2En5uhaz8hl7itR0PGJ9Z/s320/06_L%252BP-nivelety.png)
6) Připravíme si finální vzorový příčný řez, kde již bude navržena konečná úprava. Lze použít témeř všechny podsestavy s cílováním hrany.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj5WEmRSYhV6oq485QVG3mR8q1Q5nOxStkLQ-f215SAYcQgjx-QdalKBVTLWn5j-BshCq5X7qDG5T_ThFkRePkGoD-DLO-i_p0GYJEy7gASAnFxCaUVkFlD1I_jHsZFSGoRUH6k_aUQeQ_K/s320/07_VPR-final.png)
A v parametrech nového koridoru vše správně namapujeme:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEioFPcROqgulNx5c3DEYFv7RtHSN6FAVVIKuR_bnjmooM6aoT-8RtZ9yUENuUbgMWp1LcXVCNkY8el9NqM_-2yKcpmpylpbzGngPuA1W4eUMdsOqmWg5c2jx-ek1rje6G5rRZDaZQLcvfjI/s320/08_cilovani.png)
Tento způsob určitě není extra rychlý a je i poměrně pracný, na druhou stranu ale máte plnou kontrolu nad výškovým i směrovým průběhem obou hran a navíc se nemusíte prát s dialogem klopení.
Nový dialog klopení v C3D 2011 nepatří pro tyto případy zrovna k nejšťastnějším, přesto kdyby si ho někdo zamiloval, padlo zde a zde několik článků, jak klopení ovládat.
Zapomeňme tedy na dialog klopení a pojďme využít stařičké ale stále užitečné C3D funkcw, jakou je mapování horizontálních a vertikálních cílů v parametrech koridoru.
1) Nejdříve jednoduchá situace, kde jsou vyznačeny stávající vjezdy a vpusti.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhjgf0tYDD80Rqxb5yR_tJhIW9X_Ij_79avkQqaJthsDI8sAbbfaJQrYLUSNQ_e1bhH9U_ksZGtwIBqasdUcTOLMvYdELiuSBuXAWDf8vTet5rVIja3onk4ZBtfMhmURPxppRfO3qLS_TfE/s320/01_situace.png)
2) Necháme si vykreslit podélný profil a přes projekci objektů, promítneme bloky (položené na povrch - příkaz AeccMoveBlocksToSurface) a 2D křivky (zkonvertované na 3D křivky - příkaz AeccConvertPlines a také položené na povrch - příkaz AeccFeatureElevsFromSurf) do podélného profilu. Před konverzí doporučuji ještě 2D křivky na místě zkopírovat, protože po konverzi ztratí 3D křivka informaci o její tloušťce, případně to řešit tiskovou tloušťkou čáry. POZOR na levou a pravou stranu. Musíme v PP rozlišit, co se děje vlevo a vpravo od osy. V mém případě mám fialově zobrazeny vpusti a šachty vpravo a tmavě modře šachty a vpusti vlevo.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgT5vc8bjEGjPyL5me-M99RbejBpMnr6zDpI7_8LpWgj6ON1ZihW2hKNRNJVGNnN2cdoogdzWM-A9PCrHZIXsJrugWZHW6pIDXTa7Da94mttDr5nIByVnu8nXkTMn7Vaq3KyFzeUxGGY7qE/s320/02_PP1.png)
3) Vytvoříme si jednoduchý koridor pro pomocné zobrazení výšek hran při standardní střeše 2.5% nebo 2%. Vzorák bude vypadat takto:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgxrFmdIsDerfAGz04RGQPVjK4oqXo1jd44wbkCWJ8R281dJxqGg8Ur001vhBZmQBc3QwUHwoBJWH2QXsRs9Swz8OB-NWXitEKuXGhoHFBEheIBvPyHMz620vanvX0BsgcSI1p4MhMe7WlA/s320/03_VPR-pomoc.png)
Niveletu zkusíme navrhnout...bude víceméně kopírovat stávající terén.
4) Z vytvořeného koridoru si necháme do PP vynést hranu pomocné vozovky, abychom si udělali výškovou představu, kde se zhruba pohybujeme v profilu při střeše 2.5% případně 2%.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgp7pytXghEDnmmy7ipwdcmP6gAOf4IKyh3qh-tFsh8abK2SKn9Eq1g8JLeZI3C69n-qhkxRfKw33Hd2KFkFPffPdy2-2HCSkghYS_QRl4TKyyPMZFDVwTC7rUpAGqTxhw874W2OZitqZwZ/s320/04_Hrana_do_PP.png)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi-u7U9v6VR392MgegJhyphenhyphen6Bn8o51gDSY9GHDG7Rbz8VeADm2jO__Gh13kevmlhkFcTDOoUhZMsRxhnLnz65nHkP7eJLBP4_HMfv0LplqcciXli5WVPuBnqY3fiVHRCkkn4d7yTVBXNAVq58/s320/05_Detail_hrany_v_PP.png)
POZOR hrana při 2.5% není dynamická a při změně nivelety se v PP automaticky nezaktualizuje. Je třeba ji tedy vynést znovu.
5) Nyní navrhneme výškový průběh (nivelety) levé a pravé hrany s tím, že můžeme použít pomocného hranového profilu v 2.5% a zároveň se v místech vpustí a vjezdů přichytit promítnutých objektů. Hrany lze výškovými oblouky i trochu "učesat".
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgWAWCnOUddsjYmPc4vErws17eM4fEaDQXxZb4TQ_XPIbptZ5McOBHTWmgZH2g2ucCNnIY72MnmoMLLG0KRS5IKjW0CjMGLUlx-HOxhd_4MO7UFa6Mx_EOfv6K2En5uhaz8hl7itR0PGJ9Z/s320/06_L%252BP-nivelety.png)
6) Připravíme si finální vzorový příčný řez, kde již bude navržena konečná úprava. Lze použít témeř všechny podsestavy s cílováním hrany.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj5WEmRSYhV6oq485QVG3mR8q1Q5nOxStkLQ-f215SAYcQgjx-QdalKBVTLWn5j-BshCq5X7qDG5T_ThFkRePkGoD-DLO-i_p0GYJEy7gASAnFxCaUVkFlD1I_jHsZFSGoRUH6k_aUQeQ_K/s320/07_VPR-final.png)
A v parametrech nového koridoru vše správně namapujeme:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEioFPcROqgulNx5c3DEYFv7RtHSN6FAVVIKuR_bnjmooM6aoT-8RtZ9yUENuUbgMWp1LcXVCNkY8el9NqM_-2yKcpmpylpbzGngPuA1W4eUMdsOqmWg5c2jx-ek1rje6G5rRZDaZQLcvfjI/s320/08_cilovani.png)
Tento způsob určitě není extra rychlý a je i poměrně pracný, na druhou stranu ale máte plnou kontrolu nad výškovým i směrovým průběhem obou hran a navíc se nemusíte prát s dialogem klopení.
Komentáře
Okomentovat