Tentokrát zase něco pro vodaře. Nedávno jsem byl požádán jedním budějovickým hydrokolegou o postup řešení při zaúsťování přítoků do hlavního říčního koryta. Lze zjednodušeně říci, že se vlastně jedná o T-křižovatku, a tak jsem se rozhodl vyzkoušet novou funkci C3D 2010 pro tvorbu křižovatek. Celý průvodce křižovatkou je na můj vkus až moc "ukecaný", ale přesto zkusme to...
1) Připravíme si trasy a nivelety hlavního toku a také přítoku.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjWpPub-vA8qm01UfzimyaJ-ItoQQO3fzpe1wbNC7UBqY6eKxaYtpJcNyMuuqOzLskS00yUeQz2apf3YQcpv69GE3gffIXKYXC1b5PuwZCSADLjl6EbxMTrXRqiSu4LyqjHGTiyFnQAJaIP/s320/01_trasy.png)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhWfaiesXonghY7fbg7aYlVnEfgc6OQtl46jA00rffLDWrvdVgI5w7B1DZ71zapNtoUg7wkRpEZpoqYJNf26fLh7D_DFbSSTSw7sB-alvFmh97g6JE6t-CzWTYOXMBtImz9lMYjPu9o9cbN/s320/02_pp.png)
2) Je potřeba nadefinovat si tvary vzorových příčných řezů, které mohou při křížení toku s přítokem nastat. V tomto případě jsem zvolil raději jednodušší variantu. Pozorně se podívejte na následující obrázek. Všechny vzoráky byly vytvořeny z modrých sirek z kombinace NapojeníŠířkyASklonu a NapojeníNaSklonKPovrchu.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh1uod5xqr9pnUz9ReipPrCKV296It_rn14KRmOlNvYLB0XpkeDVyiKOA7GLNNxVQRzpAHGPs4VHSTYuYqQV25-h7bFOeYJ26Uop6XryLtEy-g4hhA77pmVDkQIfv5steU9RS0ZWYzsQUoK/s320/03_vpr.png)
Zkuste všechny vzoráky i podsestavy nějak geniálně pojmenovat...něco jako:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhOl4HhSUkg5r1vn4io9RhFXGiZ8fBpEjnRVNS9rnVahycuBfV-K_TzYif3PeNCIodpTL2yFgDRFsLHwsCtoVnK_mYPclC73NxTE7n2EOxyDFa2D0aXHDykIu3zgR0LjU9MN_uOUHgdmWmN/s320/03a_vpr.png)
3) Je možné si také připravit trasy nebo hrany meandrujícího levého a pravého dna, případně jejich nivelety. Křižovatkový čaroděj se na ně pak zeptá.
4) V ribbonu Výchozí, zvolíme tlačítko Křižovatka a zvolíme průsečík obou tras.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhu_0ndlAVcu75EacHs65tqNsPBdwUTFL_2O5UTcQhQhf_ghkulZwvB1vttbv7YZAV9dqIYApIYDQV2xkvy34kgGmDkwA0BdOjPDJUy5VG64eyGqrPXe2UzRUhBJdD_gFJJqRKQIlDlBu0b/s320/04_prusecik.png)
5) První dialog nastavíme takto, protože chceme zachovat průběžný sklon dna hlavního toku.![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHtjmwsGKBu96Pr83CqzdNGPmgAGS8IepQqotHp-eMICKJCHuYe-Ynd9uZX-AlQUZmwiACaFc9JL45ZlDZ51pAuSEGfYNTMT3RnrzFTrn_CiZzAad27iCt5XMxcdOFNvA3FprJnimPaFcC/s320/05_1dialog.png)
6) V následujícím dialogu můžeme mapovat trasy a profily.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgbIZ1TcMi75bRy17wZRdZoeH3rft3AZfT_cEptbN-OSzVwrGWmxty-y3zDJuUhwfBCsUMjhARVTJfLK9JnqaQ5s-884D-vkYtTN34NwMtP40SB8ZKRBHYIRZbZOq81wUqE2fyWT7WPWjtD/s320/06_2dialog.png)
POZOR generování podélných profilů v hraně zaoblení nefunguje úplně, jak má...lépe řečeno - funguje to jen ze směru hlavní tok => přítok. V opačném případě to dělá nesmysly, které musíme později upravit ručně.![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj06BDwv1vJUAfOioFzJ-FwYVgibwmmLOEhgkDVFN8ocJEPcbh_BL2xf0YK7WDj8d36VvfC6YVYQWUebA97IHMSZzrQ92cMDam_CTfWhbbLPbTu9tuyuc9yPlEEq-6ZWl2HJD8PKKQ0ynlh/s320/07_2dialog-pp.png)
7) V posledním dialogu je potřeba přiřadit jednotlivé vzorové příčné řezy. Z přiloženého obrázku je vidět, že překladatelé Autodesku neměli asi svůj den...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj2uIXXolDGA1hgMCyrXcPvo4sRdKiv6I8JfK2dLjFGMFvt8HtxUxnPbfhYV3FNZavz6BNIPeBiEuQhlZ5PhfOPJbOLFJTrr5zbK8jZ1PnomNMj50yqzRzhEAnVtOB1ToULqo782o-6xDVy/s320/08_3dialog.png)
8) Získáme koridor křižovatky, z kterého si necháme vytvořit povrch.
To už vypadá docela dobře...co myslíte?
9) Pro jistotu si ale necháme vykreslit hrany dna zaoblení a s hrůzou zjistíme, že jeden profil nenavazuje správně. Chybu tedy napravíme vložením vrcholu výškového polygonu. Vysledek by měl dopadnout takto.![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjcKDhU4xQltKNfMxoroa-40EjsL0YQTZrqFXKy78H6LzerLrrOcJX3B4aWgMNe4pGliNMdR8GOVLSEPH8qpxcSsycKO3YCjs5dJG0fdJT73NyDayMZpL50aKrrylGsJpO9pGV1LxvBogfE/s320/10_pp-zaobleni.png)
10) Teprve nyní je koridor křížení OK. Doplníme ještě regiony před přítokem a za přítokem.![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg8vqAUMESsOJctuDsfnH0W3084IA0y5HaZ_bJKNZsPlfHoFYc18v-xVOJBoi_KaAZsOztjynFmqLZ-Q3_a-iMh5yygOUaCM2DTBqa3aWwoC0XRhymd1m7UqLAkIMEuYP8dyE2yWAFLOhv5/s320/11_vlastnosti_koridoru.png)
A jednoduché zaústění je hotové... Objekt křižovatky není určitě dokonalý, ale jistým způsobem vám to práci ušetřit může. Zvláště pokud se přítoky na trase vyskytují vícekrát.
1) Připravíme si trasy a nivelety hlavního toku a také přítoku.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjWpPub-vA8qm01UfzimyaJ-ItoQQO3fzpe1wbNC7UBqY6eKxaYtpJcNyMuuqOzLskS00yUeQz2apf3YQcpv69GE3gffIXKYXC1b5PuwZCSADLjl6EbxMTrXRqiSu4LyqjHGTiyFnQAJaIP/s320/01_trasy.png)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhWfaiesXonghY7fbg7aYlVnEfgc6OQtl46jA00rffLDWrvdVgI5w7B1DZ71zapNtoUg7wkRpEZpoqYJNf26fLh7D_DFbSSTSw7sB-alvFmh97g6JE6t-CzWTYOXMBtImz9lMYjPu9o9cbN/s320/02_pp.png)
2) Je potřeba nadefinovat si tvary vzorových příčných řezů, které mohou při křížení toku s přítokem nastat. V tomto případě jsem zvolil raději jednodušší variantu. Pozorně se podívejte na následující obrázek. Všechny vzoráky byly vytvořeny z modrých sirek z kombinace NapojeníŠířkyASklonu a NapojeníNaSklonKPovrchu.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh1uod5xqr9pnUz9ReipPrCKV296It_rn14KRmOlNvYLB0XpkeDVyiKOA7GLNNxVQRzpAHGPs4VHSTYuYqQV25-h7bFOeYJ26Uop6XryLtEy-g4hhA77pmVDkQIfv5steU9RS0ZWYzsQUoK/s320/03_vpr.png)
Zkuste všechny vzoráky i podsestavy nějak geniálně pojmenovat...něco jako:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhOl4HhSUkg5r1vn4io9RhFXGiZ8fBpEjnRVNS9rnVahycuBfV-K_TzYif3PeNCIodpTL2yFgDRFsLHwsCtoVnK_mYPclC73NxTE7n2EOxyDFa2D0aXHDykIu3zgR0LjU9MN_uOUHgdmWmN/s320/03a_vpr.png)
3) Je možné si také připravit trasy nebo hrany meandrujícího levého a pravého dna, případně jejich nivelety. Křižovatkový čaroděj se na ně pak zeptá.
4) V ribbonu Výchozí, zvolíme tlačítko Křižovatka a zvolíme průsečík obou tras.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhu_0ndlAVcu75EacHs65tqNsPBdwUTFL_2O5UTcQhQhf_ghkulZwvB1vttbv7YZAV9dqIYApIYDQV2xkvy34kgGmDkwA0BdOjPDJUy5VG64eyGqrPXe2UzRUhBJdD_gFJJqRKQIlDlBu0b/s320/04_prusecik.png)
5) První dialog nastavíme takto, protože chceme zachovat průběžný sklon dna hlavního toku.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHtjmwsGKBu96Pr83CqzdNGPmgAGS8IepQqotHp-eMICKJCHuYe-Ynd9uZX-AlQUZmwiACaFc9JL45ZlDZ51pAuSEGfYNTMT3RnrzFTrn_CiZzAad27iCt5XMxcdOFNvA3FprJnimPaFcC/s320/05_1dialog.png)
6) V následujícím dialogu můžeme mapovat trasy a profily.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgbIZ1TcMi75bRy17wZRdZoeH3rft3AZfT_cEptbN-OSzVwrGWmxty-y3zDJuUhwfBCsUMjhARVTJfLK9JnqaQ5s-884D-vkYtTN34NwMtP40SB8ZKRBHYIRZbZOq81wUqE2fyWT7WPWjtD/s320/06_2dialog.png)
POZOR generování podélných profilů v hraně zaoblení nefunguje úplně, jak má...lépe řečeno - funguje to jen ze směru hlavní tok => přítok. V opačném případě to dělá nesmysly, které musíme později upravit ručně.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj06BDwv1vJUAfOioFzJ-FwYVgibwmmLOEhgkDVFN8ocJEPcbh_BL2xf0YK7WDj8d36VvfC6YVYQWUebA97IHMSZzrQ92cMDam_CTfWhbbLPbTu9tuyuc9yPlEEq-6ZWl2HJD8PKKQ0ynlh/s320/07_2dialog-pp.png)
7) V posledním dialogu je potřeba přiřadit jednotlivé vzorové příčné řezy. Z přiloženého obrázku je vidět, že překladatelé Autodesku neměli asi svůj den...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj2uIXXolDGA1hgMCyrXcPvo4sRdKiv6I8JfK2dLjFGMFvt8HtxUxnPbfhYV3FNZavz6BNIPeBiEuQhlZ5PhfOPJbOLFJTrr5zbK8jZ1PnomNMj50yqzRzhEAnVtOB1ToULqo782o-6xDVy/s320/08_3dialog.png)
8) Získáme koridor křižovatky, z kterého si necháme vytvořit povrch.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh4MQ2suitriCUED8YBPQ5E4OD5oq7dSwnEIaJt2F211RIJYmLcI9uyv95cdoCw5c8gQwljPSNwHyn2XMrIedJICjqpA3yFiOlNLBzmdG0ZW7HhPW7rMuwTQcJ4e5zdUMymvLH_ZU1Y0y8Y/s320/09_povrch_krizeni.png)
9) Pro jistotu si ale necháme vykreslit hrany dna zaoblení a s hrůzou zjistíme, že jeden profil nenavazuje správně. Chybu tedy napravíme vložením vrcholu výškového polygonu. Vysledek by měl dopadnout takto.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjcKDhU4xQltKNfMxoroa-40EjsL0YQTZrqFXKy78H6LzerLrrOcJX3B4aWgMNe4pGliNMdR8GOVLSEPH8qpxcSsycKO3YCjs5dJG0fdJT73NyDayMZpL50aKrrylGsJpO9pGV1LxvBogfE/s320/10_pp-zaobleni.png)
10) Teprve nyní je koridor křížení OK. Doplníme ještě regiony před přítokem a za přítokem.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg8vqAUMESsOJctuDsfnH0W3084IA0y5HaZ_bJKNZsPlfHoFYc18v-xVOJBoi_KaAZsOztjynFmqLZ-Q3_a-iMh5yygOUaCM2DTBqa3aWwoC0XRhymd1m7UqLAkIMEuYP8dyE2yWAFLOhv5/s320/11_vlastnosti_koridoru.png)
A jednoduché zaústění je hotové... Objekt křižovatky není určitě dokonalý, ale jistým způsobem vám to práci ušetřit může. Zvláště pokud se přítoky na trase vyskytují vícekrát.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPNEp0rYqsQpzt-tg3LrnR-OH3wgdRLaSzwlp089A6dHV_xhzNpCP6Ye0uYUgnwLSnNeEsSQ_Se3zss12qjuADy3U4Ht3MY9jaRrQUcRISKSg3BW5_wC1qloO2TZ2JFI0QiMBwIXw5pvBs/s320/12_hotovo.png)
Komentáře
Okomentovat