Civil 3D 2025 a Infraworks 2025 - co je nového?

Jako již celou řadu předchozích let, tak i letos se s nastupujícím jarním počasím můžete spolehnout na jednu jistotu a to, že společnost Autodesk uveřejní nové verze svých produktů. Na řadu přišli i tradiční zástupci infrastrukturních softwarů - Autodesk Civil 3D a Infraworks. Tak se pojďme podívat, jaké novinky si vývojáři připravili ve verzích s číslovkou 2025.

Civil 3D 2025

V Civilu na největší změny narazíte u Koridorů a Povrchů. Novinky odhalíte i při práci s Dynamem. K tomu se můžete těšit ještě na další drobná vylepšení.

Koridor

Pro celou řadu z Vás bude velkou novinkou při práci s Koridorem již výrazná změna dialogu při zakládání nového Koridoru. Tuto změnu mohli zaznamenat uživatelé již po instalaci aktualizace předchozího Civilu na verzi 2024.3. Jelikož jsme o této novince na našem blogu nereportovali, tak si ji dovolím zařadit mezi změny ve verzi 2025.

Dialog při zakládání Koridoru doznal zásadních změn. Nově můžete rovnou při založení Koridoru zvolit více základen a s tímto nastavením nemusíte čekat až do další fáze úprav již vytvořeného Koridoru.

Autodesk se dále zaměřil na zvýšení efektivity práce s Koridory. Jinými slovy všechny případné úpravy Koridorů by měly trvat kratší dobu. Bavíme se zde zejména o otvírání dialogu vlastností koridoru, přepínání mezi kartami v rámci tohoto dialogu nebo následnému zavírání vlastností koridoru.

Podobně byste měli zaznamenat změnu při tvorbě povrchu z koridorů, která by ve verzi 2025 měla být 3-4x rychlejší než v předchozí verzi. U rozsáhlejších koridorů, pak můžete ocenit, že povrchy z koridoru jsou primárně tvořeny rychleji na úkor vizuální věrnosti. Toto nastavení lze upravit příkazem AeccFastCorridorSurfaceBuild.

Povrch

U Povrchu najdete stěžejní novinku v možnosti nastavení Úrovně detailů povrchu (Level of Detail). Pokud jste totiž doteď pracovali v Civilu s plošně velkým Povrchem, tak mohlo docházet ke zpomalování programu a práce s takovým výkresem mohla být nepříjemná. Nově si u takového Povrchu nastavíte sníženou Úroveň detailů povrchu a práce s výkresem bude více pohodlná. 

Úroveň detailů povrchu můžete měnit po výběru Povrchu na příslušné kontextové kartě nebo v Prospektoru u zvoleného Povrchu či zadání příkazu v příkazovém řádku.

Obecně lze opět říci, že došlo k zvýšení výkonu při práci s Povrchy, které můžeme pozorovat při různých způsobech editace.

Dynamo

Novinky zaznamenalo také rozšíření Dynamo, které celé řadě z vás slouží jako zefektivňující nástroj opakujících se procesů. Nově v Dynamu nalezte tzv. Package Manager, kde si můžete snadno spravovat vaše balíčky Dynamo skriptů, ale rovněž si stahovat balíčky nové. Doporučujeme např. balíček "Arkance". 

Ostatní

Jistě víte, že součástí programu Civil 3D je tzv. Geopozice, která Vám do teď umožňovala Vaše projekty podložit mapou či satelitním snímkem ze zdrojů společnosti Bing. Jelikož před časem navázal Autodesk úzkou spolupráci se společností Esri, tak nově naleznete ve funkci Geopozici i mapové podklady této společnosti.

Samozřejmostí je, že nový Civil 3D zahrnuje i veškeré novinky programu AutoCAD. Speciálně v Civilu přibyla na kartě Výchozí v sekci Schránka funkce Vyjmout nebo Kopírovat se základním bodem. 


Z obecných novinek v AutoCADu bych vypíchl zejména velké změny v možnosti tvorby šraf, které je nově možné vytvořit bez jakékoliv existující geometrie. Více se o novinkách v AutoCADu dočtete na našem sesterském blogu.

Zajímavou novinkou pro uživatele Civil 3D je i aplikace ORIS pro analýzu dopadů CO2 na infrastrukturních projektech, vyvinutá ve spolupráci ORIS a ARKANCE.


Infraworks - vydání 2025

Novou verzi proběhlo i v případě druhého z výrazných infrastrukturních programů - Infraworks. Novinky v této aplikaci se týkají zejména tvorby tunelů.

Tunely

V rámci verze Infraworks s číslovkou 2025 bude možné u tunelů vytvářet přímo objekty portálů a nebude je již nutné nahrazovat obecnými objekty. Zároveň bude výrazně snazší skrytí vrstev terénů v oblasti tunelů pro optimální zobrazení tunelů v modelu.


U tunelů byl rovněž vylepšen algoritmus, který natáčí jednotlivé prstence tunelů podél trasy komunikace tak, aby nedocházelo ke vzniku překryvů jednotlivých komponent tunelu.

Zároveň lze nově používat zkosené prstence vytvořené v Revitu. Dříve bylo takový prstenec možné dostat pouze z Inventoru, ale s takovým objektem se v prostředí Infraworks nedal dále editovat a nestal se součástí knihovny objektů. Naopak objekty importované z Revitu jsou dále editovatelné bez nutnosti úprav v samotném Revitu.

Cloudová konektivita 

Vylepšení týkající se cloudu pocítí zejména uživatelé, kteří v rámci Infraworks používají prvky navržené původně v Revitu. Pokud takové prvky následně znovu uživatel upraví, tak k jejich nové verzi měl přístup vždy pouze jen on sám. Nově se tyto prvky automaticky aktualizují i ostatním uživatelům s přístupem k danému modelu.

Podrobněji probereme nová CAD/BIM řešení pro infrastrukturu na naší online konferenci ARKANCE LIVE 2025 - 14.5. - registrujte se.

Komentáře