neděle 31. října 2010

Jak v DTM zobrazovat budovy?

Trochu nedělní chvilka poezie...během týdne jsem se k tomu bohužel dříve nedostal. Minulý týden jsem na jednom projektu úprav toků řešil otázku zobrazení budov a ostatních objektů, máme-li v zaměření k dispozici pouze jejich základní obrys.

Zde je jedno z možných řešení:

1) Volitelně proměnnou OSNAPZ na 1 vypneme přichytávání na Z výšky stávajícího digitálního modelu terénu.

2) Za předpokladu, že nejsou obrysy budov už tvořeny 3D křivkami (3Dpoly) nebo návrhovými liniemi, je nutné jejich půdorysy nejdříve nakreslit. Stačí použít příkaz OBDÉLNÍK nebo KŘIVKA.

3) Obrysové křivky je nejdříve třeba položit na stávající zaměření, můžeme z nich tedy vytvořit návrhovou linii (z objektu) nebo raději je hromadně převést na 3D křivky.

4) Převedené 3D křivky položíme na povrch zaměření, aby budovy stály na terénu...

Volbu pro doplnění lomů nechte zapnutou, ať křivka lépe kopíruje terén.

5) Vytvořte prázdnou škatuli povrchu Budovy.

6) Do povrchu Budovy přidáme 3D křivky jako povinné spojnice typu Stěna s tím, že je bohužel nutné určovat u každé směr vnitřního/vnějšího naklonění. Klikneme tedy do každého obrysu a zadáme jednotlivé výšky budov.

7) Výsledný povrch je téměř hotový, ještě pár kosmetických úprav. Aby nám trojúhelníky spojující jednotlivé budovy nedělaly problémy, musíme se jich nějak zbavit.

Určitě je můžeme mazat ručně, ale zkusíme něco sofistikovanějšího...

8) Použijeme různé typy hranic. Nejdříve velký hraniční polygon typu Skrýt a následně vybereme všechny původní 3D křivky jako hranice typu Zobrazit.

Tímto získáme čistý povrch složený pouze z budov. Výhodou je jeho odlišení a možnost vypnout a zapnout v podélných a příčných řezech.

Výše zmíněný postup se může hodit i pro různé analýzy hluku, překážek či viditelnosti.

sobota 23. října 2010

Jak klopit v přímé?

Volně navazuji na náš úvodní článek o klopení v C3D 2011. Tentokrát bychom si ukázali, jak naklopit vozovku v přímém úseku bez směrových oblouků. Trasa je pro ilustraci skutečně jednoduchá. Doprostřed jsem si dovolil umístit vrtulku klopenou zleva doprava 5%.

Spustíte-li Průvodce klopení, jste upozorněni, že trasa neobsahuje klopení a bude tedy nutné zvolit Správce klopení a jednotlivý příčný sklon a staničení zadat manuálně.

Pokračujeme jedinou možnou ikonou a klikneme 2x na přímou. Poté tlačítkem otevřeme tabulkový editor.

A tabulku pomocí ikony plusu takto vyplníme...

Schéma klopení odpovídá návrhu v trase.

Celý tento postup je v pořádku, ale nefunguje u ČSN silničních podsestav resp. neklopí se pláň. Jak už asi z předchozích článků víte, ČSN podsestavy jsou závislé na korektně napsaných kritických bodech klopení (rovná koruna, dostředný sklon apod.) a bez nich se prostě nehnete.
Vyjdeme z předchozího dialogu, ale tentokrát klikneme na průvodce klopením.

Průvodce projdeme podle potřeby a nastavíme klopení na délku vzestupnice např. na 20m. Podíváme-li se potom do tabulkového editoru, zjistíme, že je trasa "nějak" do záporu naklopená, ale nám jde hlavně o výpis kritických bodů a ten tam je. Nyní je čas na dřevní metodu s papírem, tužkou a kalkulačkou a staničení mezilehlých bodů pro dostředný sklon a rovnou korunu dopočítat pěšky. Až budete přepisovat staničení v tabulce postupujte v rámci sekce vzestupnice odzadu a v rámci sekce sestupnice zepředu! Je to důležité, jinak budete mít problém hodnoty přepsat.

Takto tedy vypadá výsledná tabulka s vrtulí v přímé. Trochu boj ale nakonec to jde :)

středa 13. října 2010

Až to bude možné, otočte se!

Každý doma určitě posloucháte tu "svou" a když už nejste doma, tak si ji nainstalujete alespoň do auta :). Abychom propojili svět GPS a svět projektantů v JTSK, můžeme využít docela zajímavou funkci, která byla vypilována v AutoCADu Map 3D 2011 a tedy i v C3D 2011. Řeč je o rozšířeném příkazu pro sledování souřadnic MAPTRACKCS. Přepnete-li se do pracovního prostoru Geospatial na základě nástroje, najdete ho v ribbonu Analýza.

Před vybráním jednotlivých souřadných systémů, je nutné určit souřadný systém vlastního výkresu. Použijte nastavení výkresu v Prospektoru (první záložka)

nebo mapovský příkaz ADESETCRDSYS

Pohybujeme-li kurzorem, lze po zvolení souřadného systému WGS84 sledovat souřadnice v zeměpisných délkách a šířkách.

Formát stupňů je zatím desetinný. Abychom odstranili tuto vadu na kráse, zvolíme možnosti...
a zatrhneme zobrazit stupně, minuty a vteřiny.

Za odměnu se pak formát zobrazí tak, jak ho známe z GPS mašinek.

Příště navážeme na předchozí článek s klopením a ukážeme si další způsoby zadávání.

středa 6. října 2010

SAP pro C3D asi v krizi

Porovnáte-li počet funkcí a příkazů v SAPu C3D (Subscription Advantage Pack) 2010 a právě aktuálním 2011. Bude vám hned jasné, že se Autodesk dvakrát nepřetrhnul.

Předchozí SAP 2010

Aktuální SAP 2011

Pojďme se podívat novým funkcím blíže na zoubek...

Vylepšený import bodů - jednoduše řečeno jde o spojení dialogu pro import bodů a nastavení formátu bodů. Příkaz umožňuje náhled před importem a pomůže ušetřit pár kliknutí. Příklad použití je na videu zde.

Další dva příkazy se týkají geodezie. První je přehledný editor polygonového pořadu, který lze zadat pomocí COGO bodů, křivky nebo ručním vypsáním. Polygon je pak možné vyexportovat do textové zprávy. Druhý je pak jakýmsi "zástupcem" průvodce pro import do Survey databáze. Editor v akci je možné si prohlédnout na videu zde a zde.

Posledním příkazem (utilitou) v seznamu je import stylů a nastavení ze zdrojového výkresu nebo šablony DWT. Jedná se vlastně o převlečené stávající příkazy AECCIMPORTSTYLES a AECCIMPORTSTYLESANDSETTINGS do dialogového hávu. Určitě přijemnější než zadávat dlouhou cestu na příkazovém řádku, ale obě funkce mají obrovskou nevýhodu, že importují VŠECHNY styly a nastavení a uživatel si tak nemá šanci vybrat jen některé. Postup importu je k vidění zde. Pokud by jste hledali něco sofistikovanějšího, podívejte se např. na tento odkaz, kde si stahnete a po registraci zdarma zprovozníte zajímavější manažer importu stylů. A jelikož je to zdarma, tak musíme čekat nějakou záludnost a tou záludností je kompatibilita pouze s verzí 2010 a 2009. Takže starší pánové a dámy si přijdou na své a mlaďoši (jako já), co se honí za novými verzemi, tak ostrouhají.

V grafu klopení přibyla jedna tajná funkce, která je dostupná pouze, pokud s Ctrl klávesou vyberete klopenou hranu a pravým tlačítkem vyvoláte menu.
Je nadále možné zkopírovat průběh klopení do jiné hrany. Pokud vám to není jasné, video napoví.

Osobně nerozumím tomu, proč bylo rozhodnuto do SAPu přidat tyto velice "potřebné" funkce. Berme to tak, že už tam prostě jsou. Na druhou stranu nesmím ještě zapomenout na zdokonalený dialog mapování čar a hladin při importu z Microstation DGN. Ten by mohl hodně pomoci při bolestivém převodu z formátu DGN. Najdete ho v hlavním panelu (C) Otevřít > DGN

Každý z vás se někdy určitě trápil s rozsekanými čarami inženýrských sítí, tento nový dialog by mohl v tomto směru hodně pomoci.

Na závěr ještě 2 důležité rady všerady. Na Civil 3D je možné nainstalovat i SAPy z holého AutoCADu a Mapu 3D. A hlavně se všemi instalacemi počkejte, až bude k dispozici česká verze. Balíček plný výhod nelze totiž odinstalovat samostatně a museli by jste jinak přeinstalovat celý C3D.