středa 27. ledna 2010

Dnes se jenom koukáme

Něco na mě včera zákeřně skočilo a tak se dnes budeme trochu šetřit a jenom se koukat. Asi už tušíte správně, bude řeč o vizualizacích vašich projektů. Povíme si zhruba jaké jsou možnosti a co nám trh nabízí.

1) Máme jenom AutoCAD Civil 3D.

Ukážu vám jak to obvykle dopadá... Nejdříve si lehce připravíme scénu...silniční komunikace částečne na násypu a částečně ve výkopu.

Všimněte si zvýrazněných ikon. Silnice se nám jaksi odporoučela pod povrch...no nevadí, RENDER bude určitě lepší. Napíšu tedy na příkazový řádek příkaz RENDER a jako všichni 3D Studio MAX borci si počkám na výsledek. A je to tu...

OK, takže perfektní černoch v tunelu. Dnes jsem asi s vizualizacemi skončil.

Věřím, že takto dopadla většina z vás, ale zkusme to chytit za jiný konec.

a) Nejprve si vytvoříme hranici (3d křivku), kde přechází těleso komunikace v násyp a kde ve výkop. Základem je správně ohraničený povrch koridoru (použijeme spojnici Povrch). Zapomnětlivce odkazuji na článek zde (hranice mezi výkopem a násypem) a zde (automatická hranice koridoru)

b) Myslím, že bude bohatě stačit hranice z koridoru. Nyní se potřebujeme zbavit toho povrchu nad komunikací, aby vizualizace dobře vypadala. Nabízí se funkce Masky v definici povrchu.

Zde je možnost definovat vnitřní, vnější nebo pouze zobrazení masky při renderování.

Zkusme třeba tu vnitřní. Podíváme se, co to udělá...

Není to úplně ono, protože trojúhelníky nejsou oříznuty těsně podél hranice. Maska ořezává podle hranice jen vrstevnice nebo texturu ale jen při samotném renderování.

c) Použijeme místo masky tedy raději hranici povrchu typu Skrýt.

To už vypadá lépe a radostněji.

d) Nyní si do výkresu přidáme pár materiálů. Použijeme paletu nástrojů a metodou Táhni&Pusť, zkopírujeme do výkresu potřebné textury.

e) Nastavíme povrchu zaměření texturu zeleně a podíváme se jak to dopadlo.

Po příkazu RENDER nebo po přepnutí do realistického stylu zobrazení.

f) Nakonec nastavíme pár textur pro spojnice koridoru - záložka kódy (editace sady stylů kódů).

A výsledek by mohl dopadnout takto:

Pár poznámek závěrem:
- ten chybějící zub na obrázku je nejpíš způsoben chybným cílováním na povrch, protože hranice pro ořezání změnila původní povrch zaměření, na který je koridor cílen, proto bych doporučil zachovat původní povrch zaměření a ořezávat až jeho kopii
- pozor na souřadné systémy, kde počátek 0,0 je velice daleko od umístění samotného projektu (bohužel případ JTSK), velmi to zlobí při renderování...někdy je okno úplně černé, když trochu odzoomujete, tak se to podaří. Po nazoomování zpět už zase černoch v tunelu. Možná vzpomínáte, jak zlobí některé šrafy...je to podobný problém. Abychom se podobným náladám vyhnuli, je potřeba výkres xrefnout do jiného a posunout blíže k počátku 0,0. Jen a pouze pro účely renderování.

Berte dnešní článek spíš jako úvod do této problematiky, příště se podíváme na ostatní sofistikovanější vizualizační nástroje.

středa 20. ledna 2010

Horká fixa - když zlobí přechodnice z předchozích verzí

Autodesk dnes vydal horkou fixu, která by měla opravit problém trasy s přechodnicemi, jež byla vytvořena v některé z předchozích verzí C3D. Pokud tedy máte AutoCAD C3D 2010 Update 2 nebo AutoCAD C3D 2010 Update 2 + SAP a zjistili jste tento problém s geometrií, aplikujte a přepište následující knihovnu AeccMath.dll v adresáři C:\Program Files\AutoCAD Civil 3D 2010. POZOR, existují 2 verze: AeccMath.dll pro Update 2 bez SAPu a AeccMath.dll pro Update 2 se SAPem. Nezapomeňte si tu původní knihovnu raději zazálohovat. Podrobnější info pro angličtináře zde.

úterý 19. ledna 2010

Povrchy jako geologické vrstvy

Abych se nechlubil cizím peřím, tento postup jsem dostal kdysi od Tomáše Lendvorského z Autodesku a přiznám se bez mučení, že bych ho asi jen tak sám nedal dohromady. Nedávno jsme řešili podobný problém, a proto si pojďme ukázat jak na to.

1) Podklady jsou následující:DTM stávajícího terému, textové soubory se souřadnicemi X,Y a výškami jednotlivých vrstev na povrchu a na rozhranní jednotlivých geologických vrstev podle vrtaných sond.

Textový soubor sond na povrchu

Textový soubor sond na rozhranní v hloubce pod povrchem

Všimněte si rozdílu pouze v Z-souřadnici.

A digitální model terénu...Ten už všichni zvládneme.

2) Vytvoříme a naimportujeme body z textových souborů. Každý pěkně zvlášť do svého chlívku=skupiny bodů. Pro ilustraci jsou body vrtaných sond na povrchu zeleně a body v hloubce červeně.
3) Z těchto jednotlivých skupin skupin bodů necháme vytvořit dva TIN povrchy. První se bude jmenovat např. Vrty na povrchu a druhý třeba Vrty v hloubce. V prospektoru to bude tedy vypadat nějak podobně.

4) Vytvoříme objem plochy povrchu TIN a zadáme dva předchozí povrchy z minulých kroků. POZOR na pořadí!

5) Necháme si vytvořit nový prázdný TIN povrch. Pojmenujme ho např. "Vrty v hloubce-vrty na povrchu"

6) V definici tohoto povrchu vybereme Úpravy > Vložit a ze seznamu zvolíme objem plochy povrchu TIN "Vrty v hloubce-na povrchu původní".


Tímto způsobem ho převedeme na "normální" povrch TIN a zároveň nepříjdeme o jeho dynamičnost. To vážně nemám z vlastní hlavy a z Tomášovy prý také ne. :)

7) A nakonec kouzlo největší...necháme vytvořit finální objem plochy povrchu TIN požadované geologické vrstvy s ohledem na konfiguraci terénu (zaměření). Funguje to asi tak, že C3D odečte od povrchu terénu rozdíl výšek mezi změřenými sondami (v hloubce mínus na povrchu). Opět záleží na pořadí.

Výsledek by pak měl dopadnou přibližně takto:

Já vím, že to na tom obrázku není moc vidět, ale výsledný povrch jakoby respektuje reliéf zaměřeného terénu a v místech vrtaných sond drží zjištěné hloubky.

středa 13. ledna 2010

Rámeček výkresu podle libosti

Tentokrát trochu odbočíme od samotného C3D a ukážeme si na příkladě "chytrého" rámečku výkresu některé vlastnosti dynamických bloků. Dynamické bloky jsou snad jednou z nejlepších funkcí, kterou Autodesk za poslední roky představil. Bohužel u liniových staveb nenajdeme jejich uplatnění tak často jako třeba ve strojařině nebo čisté pozemařině.

Připravil jsem tedy kratší video, jak si vytvořit vlastní klasický dynamický rámeček výkresu (nechme tentokrát automatické rámečky C3D stranou...ono na ně taky dojde). Většina z vás stále trochu zápasí s měřítky a tento rámeček by vám měl pomoci určit, zda-li se situace vejde na prodluženou A2 v měřítku 1:1000 nebo třeba až v 1:2000.

Nechci tvrdit, že je to jediný způsob, jak se s tímto problémem poprat. Chtěl jsem spíše ukázat některé triky, které by člověka hned nemusely napadnout.

Usaďte se tedy pohodlně na svoji kancelářskou pryčnu a nenechte se rušit.

Blok je ve formátu ACAD2007 ke stažení na našem VIP serveru.

úterý 5. ledna 2010

Hranice koridoru automaticky

Vítáme Vás v novém roce a doufáme, že jste toho přes vánoční svátky moc nezapomněli. Na rozjezd si ukážeme jeden trik, který jsem ukazoval na semináři v Brně. Jedná se o vygenerování automatické hranice pro povrch z koridoru. Předem upozorňuji, že je to nová funkce AutoCADu Civil 3D verze 2010, která není moc zdokumentovaná.

1) Předpokládejme, že máme jednoduchý koridor s jedním nebo více regiony a jednou základnou.

2) Vytvoříme si libovolný povrch z koridoru a použijeme spojnici "Povrch" (pro demonstrační účely to bude stačit)

3) Tyto dvě úlohy určitě většina z Vás bez problémů zvládne, ale ouha, když se podíváme do situce, povrch nám na S-ovité komunikaci vytvořil pěkné luky...skoro jako měl Robin Hood.

To samozřejmě není v pořádku a my se musíme těch tětiv zbavit, aby hranice povrchu kopírovala krajní návrhové linie. Do teď existovaly tyto 3 možnosti:automaticky, interaktivně a z polygonu. Nejčastěji jsme používali automaticky, ale tam docházelo často k problémům, kdy se kód Nlinie v některém regionu objevil a v jiném zase ne. C3D si s tím neuměl poradit a tak ten náš požadovaný kód raději vypustil. Od verze 2010 však už zvoní na lepší časy, přibyla totiž další možnost - hranice koridoru jako vnější hranice...

Nevím jak Vy, ale já tam v tom seznamu tu novou funkci nevidím. Jak ji tam tedy dostaneme?

4) Je to vcelku jednoduché. Stačí na záložce Parametry přidat další pomocnou základnu. Poté zvolit libovolný profil a už nic víc.

5) Na záložce Hranice se najednou kouzelným mávnutím myši objevila naše vytoužená funkce.
To je ten BIM, o kterém se v Autodesku pořád tak mluví...

6) Po jejím odkliknutí získáme perfektní povrch, který padne koridoru jako ulitý.


Pokud by Vás napadla nějaká nová témata, která by byla i pro ostatní zajímavá, nebojte se je napsat zde nebo třeba i na naše CAD Fórum a my pak zkusíme něco vymyslet...